Google Apps For Educationin (GAFE) käyttö ja hyödyntäminen monimuoto-opetuksessa
Perttu, Tiia (2016)
Perttu, Tiia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191461
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli tutustua Google Apps for Education (GAFE) -ympäristöön ja rakentaa Metropolia AMK:n gafe.metropolia.fi-testidomainiin toimiva oppimisympäristö. Google Apps for Education on Googlen tekemä sovelluspaketti kouluille ja muille voittoa tavoittelemattomille organisaatioille. Sovelluspakettiin kuuluu tavallisten Google-sovellusten lisäksi juuri koulujen tarpeisiin tehty Classroom-sovellus. Classroom-sovellus on työkalu, jolla opettajat muun muassa voivat jakaa ja arvostella tehtäviä verkossa. Ympäristön rakentamisen lisäksi työssä mietittiin, miten ympäristöä voidaan hyödyntää AMK-tason monimuoto-opetuksessa.
Työn teoriaosassa keskityttiin pilvipalveluihin. Teoriaosassa selvitettiin, minkälaiseen tekniikkaan pilvipalvelut tukeutuvat ja minkälaisia palvelumalleja niissä on. Teoriaosassa selvitetään tämän lisäksi se, mitä pilvipalveluita Googlella on tarjolla ja miten Google hoi-taa pilvipalveluidensa tietoturvan.
Työn tavoitteena oli rakentaa toimiva GAFE-oppimisympäristö. Oppimisympäristöön rakennettiin kaksi Classroom-kurssia ja Google-sivusto. Ympäristön toiminnallisuutta testattiin niin opettajan kuin opiskelijan näkökulmasta. Toiminnallisuuden varmistamiseksi luotuihin Classroom-kursseihin liityttiin opiskelijana myös metropolia.fi-tunnuksen avulla. Opettajan näkökulmasta toimintojen testaaminen tapahtui vain testidomainin kautta.
Työssä rakennettiin toimiva GAFE-oppimisympäristö, mutta GAFE-ympäristön sivustoa ei saatu kunnolla toimimaan metropolia.fi-loppuisilla käyttäjätunnuksilla. Tämä johtui järjestelmäoikeuksista; metropolia.fi-domainilta ei pääse Google-sivustolle. Tämä ratkaistiin muuttamalla sivuston jakamisasetuksia niin, että kaikki, joilla on linkki sivustolle, pääsevät näkemään sen sisällön.
Insinöörityön lopputuloksena voidaan sanoa, että GAFE vastaa tällaisena paremmin peruskoulun vaatimuksia, mutta AMK-tasolla sovelluspaketin tulee vielä kehittyä.
Työn teoriaosassa keskityttiin pilvipalveluihin. Teoriaosassa selvitettiin, minkälaiseen tekniikkaan pilvipalvelut tukeutuvat ja minkälaisia palvelumalleja niissä on. Teoriaosassa selvitetään tämän lisäksi se, mitä pilvipalveluita Googlella on tarjolla ja miten Google hoi-taa pilvipalveluidensa tietoturvan.
Työn tavoitteena oli rakentaa toimiva GAFE-oppimisympäristö. Oppimisympäristöön rakennettiin kaksi Classroom-kurssia ja Google-sivusto. Ympäristön toiminnallisuutta testattiin niin opettajan kuin opiskelijan näkökulmasta. Toiminnallisuuden varmistamiseksi luotuihin Classroom-kursseihin liityttiin opiskelijana myös metropolia.fi-tunnuksen avulla. Opettajan näkökulmasta toimintojen testaaminen tapahtui vain testidomainin kautta.
Työssä rakennettiin toimiva GAFE-oppimisympäristö, mutta GAFE-ympäristön sivustoa ei saatu kunnolla toimimaan metropolia.fi-loppuisilla käyttäjätunnuksilla. Tämä johtui järjestelmäoikeuksista; metropolia.fi-domainilta ei pääse Google-sivustolle. Tämä ratkaistiin muuttamalla sivuston jakamisasetuksia niin, että kaikki, joilla on linkki sivustolle, pääsevät näkemään sen sisällön.
Insinöörityön lopputuloksena voidaan sanoa, että GAFE vastaa tällaisena paremmin peruskoulun vaatimuksia, mutta AMK-tasolla sovelluspaketin tulee vielä kehittyä.