DIAGNOSTIIKKATESTAUS OSANA AJONEUVON TEKNISTÄ TARKASTUSTA
Pesonen, Teemu (2015)
Pesonen, Teemu
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601171385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601171385
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin ajoneuvojen diagnostiikkamittaamiseen ja mittaamisen toteuttamiseen osana katsastustoimintaa. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten laki rajoittaa katsastajan oikeuksia suorittaa ajoneuvon diagnostiikkamittaamista ja korjaustoimenpiteitä. Tavoitteena oli kartoittaa, mitkä osat diagnostiikkamittaamisesta voitaisiin tuotteistaa osaksi autotohtorikuntotarkastusta. Sähköjärjestelmien määrä kasvaa ajoneuvoissa tulevaisuudessa, joten niiden ongelmat tulevat lisääntymään. Ajoneuvojen vikojen tulkinnassa joudutaan nykyisin turvautumaan diagnostiikkatestilaitteisiin.
Opinnäytetyön tutkimukset suoritettiin A-katsastuksen toimipisteillä Bosch-diagnostiikkatestilaiteella. Mittauksia suoritettiin eri ajoneuvoihin määräaikaiskatsastuksen jälkeen ja osana autotohtorikuntotarkastusta. Mittausmenetelmänä käytettiin diagnostiikan lukemista OBD-testipistokkeen kautta. Opinnäytetyössä pyrittiin kartoittamaan mahdollisimman monen eri ajoneuvovalmistajan ajoneuvoja.
Tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä hyödyntäen päästiin mittauksissa haluttuun lopputulokseen, joka oli selvittää, miltä osin diagnostiikkamittaus voidaan toteuttaa osana ajoneuvon teknistä tarkastamista. Tuloksista huomattiin diagnostiikkamittaamisen hyödyllisyys osana autotohtorikuntotarkastusta. Eri valmistajien ajoneuvoissa on paljon esimerkiksi akkujännitteen alenemasta johtuvia vikakoodeja, jotka eivät ole akuutteja. Vikakoodien tulkinnassa mittaustulosten perusteella on pystytty rajaamaan akuutit viat pois haamuvioista. Ajoneuvojen sähköjärjestelmien kehittymiseen vastaaminen tutkimusmenetelmiä kehittämällä on tulevaisuudessa tarvetta. Diagnostiikkatestaaminen erillisenä tuotteena osana katsastusaseman toimintaa luo mahdollisuuden kehittää katsastusaseman toimintaa ja avaa uuden lisähankinta mahdollisuuden.
Opinnäytetyön tutkimukset suoritettiin A-katsastuksen toimipisteillä Bosch-diagnostiikkatestilaiteella. Mittauksia suoritettiin eri ajoneuvoihin määräaikaiskatsastuksen jälkeen ja osana autotohtorikuntotarkastusta. Mittausmenetelmänä käytettiin diagnostiikan lukemista OBD-testipistokkeen kautta. Opinnäytetyössä pyrittiin kartoittamaan mahdollisimman monen eri ajoneuvovalmistajan ajoneuvoja.
Tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä hyödyntäen päästiin mittauksissa haluttuun lopputulokseen, joka oli selvittää, miltä osin diagnostiikkamittaus voidaan toteuttaa osana ajoneuvon teknistä tarkastamista. Tuloksista huomattiin diagnostiikkamittaamisen hyödyllisyys osana autotohtorikuntotarkastusta. Eri valmistajien ajoneuvoissa on paljon esimerkiksi akkujännitteen alenemasta johtuvia vikakoodeja, jotka eivät ole akuutteja. Vikakoodien tulkinnassa mittaustulosten perusteella on pystytty rajaamaan akuutit viat pois haamuvioista. Ajoneuvojen sähköjärjestelmien kehittymiseen vastaaminen tutkimusmenetelmiä kehittämällä on tulevaisuudessa tarvetta. Diagnostiikkatestaaminen erillisenä tuotteena osana katsastusaseman toimintaa luo mahdollisuuden kehittää katsastusaseman toimintaa ja avaa uuden lisähankinta mahdollisuuden.