Ovatko soitinalan kivijalkaliikkeet kuolemassa? : Kuinka pärjätä kilpailussa verkkokauppoja vastaan
Vuorenmaa, Heikki (2015)
Vuorenmaa, Heikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601141327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601141327
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kilpailukeinoja soitinalan kivijalkaliikkeille verkkokauppoja ja varsinkin ulkomailta tilaamista vastaan.
Opinnäytetyön teoriapohja rakentui asiakkuuksien kehittämisen, vakioasiakkuuden, tiedon esteettömyyden, asiakkuusmuistin, asiakkaan käyttämisen osana organisaatiota, arvojen, periaatteiden, vision, kohtaamismaiseman ja kohtaamisten pohjalle, sekä palveluiden kehittämiseen soitinkaupassa.
Aineisto tutkimukseen kerättiin lokakuussa 2015 avoimella Webropol - kyselyllä Muusikoiden.net:ssä, sekä kyselyä tuttavapiirissä tunnetuille muusikoille/soittamisen harrastajille levittämällä. Kysely käsitti kysymyksiä liittyen kuluttajien ostokäyttäytymiseen, sekä muihin seikkoihin soitinkaupassa asioimiseen liittyen. Kyselyyn saatiin 366 vastausta ja vastauksia analysoitiin vertailemalla erilaisia vastaajaryhmiä keskenään, sekä laskemalla keskiarvoja kaikkien vastanneiden vastauksista.
Tuloksista selvisi että vastanneet keskimääräisesti haluaisivat suosia kotimaisia kivijalkaliikkeitä, mikäli vain valikoimaa riittäisi ja palvelu olisi hyvää. Palvelun tasoa pidettiinkin yhtenä merkityksellisimmistä yksittäisistä seikoista. Useimmat vastanneet kaipasivat myös muita soittimiin liittyviä palveluita samaan yhteyteen myynnin kanssa, kuten huolto.
Koska palvelu koettiin erityisen tärkeäksi osa-alueeksi kivijalkaliikkeen toimintaa, jatkotut-kimuksen aiheena voisi olla palvelumuotoilu liittyen soitinalan kivijalkakauppaan. Toinen jatkotutkimuksen aihe voisi olla, voisivatko kotimaiset soitinalan yritykset yhdistää voimi-aan kilpailussa saksalaista soitinalan verkkokauppajättiä Musikhaus Thomannia vastaan.
Opinnäytetyön teoriapohja rakentui asiakkuuksien kehittämisen, vakioasiakkuuden, tiedon esteettömyyden, asiakkuusmuistin, asiakkaan käyttämisen osana organisaatiota, arvojen, periaatteiden, vision, kohtaamismaiseman ja kohtaamisten pohjalle, sekä palveluiden kehittämiseen soitinkaupassa.
Aineisto tutkimukseen kerättiin lokakuussa 2015 avoimella Webropol - kyselyllä Muusikoiden.net:ssä, sekä kyselyä tuttavapiirissä tunnetuille muusikoille/soittamisen harrastajille levittämällä. Kysely käsitti kysymyksiä liittyen kuluttajien ostokäyttäytymiseen, sekä muihin seikkoihin soitinkaupassa asioimiseen liittyen. Kyselyyn saatiin 366 vastausta ja vastauksia analysoitiin vertailemalla erilaisia vastaajaryhmiä keskenään, sekä laskemalla keskiarvoja kaikkien vastanneiden vastauksista.
Tuloksista selvisi että vastanneet keskimääräisesti haluaisivat suosia kotimaisia kivijalkaliikkeitä, mikäli vain valikoimaa riittäisi ja palvelu olisi hyvää. Palvelun tasoa pidettiinkin yhtenä merkityksellisimmistä yksittäisistä seikoista. Useimmat vastanneet kaipasivat myös muita soittimiin liittyviä palveluita samaan yhteyteen myynnin kanssa, kuten huolto.
Koska palvelu koettiin erityisen tärkeäksi osa-alueeksi kivijalkaliikkeen toimintaa, jatkotut-kimuksen aiheena voisi olla palvelumuotoilu liittyen soitinalan kivijalkakauppaan. Toinen jatkotutkimuksen aihe voisi olla, voisivatko kotimaiset soitinalan yritykset yhdistää voimi-aan kilpailussa saksalaista soitinalan verkkokauppajättiä Musikhaus Thomannia vastaan.