Verkkokaupan kannattavuus ja kilpailu : Case: Kangasmyynti
Himanka, Taina (2015)
Himanka, Taina
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121269
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kankaiden myyntiin erikoistuneiden verkkokauppojen kannattavuutta ja niiden välistä kilpailua Suomessa. Kilpailua tutkittiin siitä näkökulmasta näkyykö se kannattavuuden tunnusluvuissa. Kangasverkkokaupat ovat suhteellisen pieniä yrityksiä ja usein yrittäjänä toimii pienten lasten äiti, joka on oman harrastuksen myötä aloittanut yritystoiminnan. Tavoitteena oli kerätä tieto alasta niin, että kangasverkkokauppayrittäjiksi aikovat tietäisivät, mitä odottaa kannattavuudelta ja kilpailulta, sillä alasta ei ole kirjallisuutta saatavilla.
Opinnäytetyössä keskitytään kangasverkkokauppa-alan ja kannattavuuden tunnuslukujen esittelyyn. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta, jossa hyödynnettiin numerotietoa laskemalla kannattavuuden tunnuluvuista liiketulos- ja nettotulosprosentit sekä kokonaispääoman ja oman pääoman tuottoprosentit. Lähteinä käytettiin harkinnanvaraisesti kohdennettujen haastattelujen lisäksi kannattavuudesta, kilpailusta ja verkkokaupasta kertovaa kirjallisuutta sekä muita alan lähteitä.
Saatujen tulosten perusteella kangasverkkokaupan pitäminen on kannattavaa, mutta liiketoimintasuunnitelman tulee olla hyvä ja kilpailussa menestyminen vaatii sekä paljon työtä että hyvät yhteistyökumppanit. Jatkotutkimuksena voisi haastattelun uusia muutaman vuoden päästä. Aiheesta voisi tehdät tutkimusta myös siitä näkökulmasta, miksi joku kangaskauppa ei kannata yhtä hyvin kuin toiset. Myös kangasverkkokaupan kansainvälistymisprosessista voisi tehdä tutkimuksen.
Opinnäytetyössä keskitytään kangasverkkokauppa-alan ja kannattavuuden tunnuslukujen esittelyyn. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta, jossa hyödynnettiin numerotietoa laskemalla kannattavuuden tunnuluvuista liiketulos- ja nettotulosprosentit sekä kokonaispääoman ja oman pääoman tuottoprosentit. Lähteinä käytettiin harkinnanvaraisesti kohdennettujen haastattelujen lisäksi kannattavuudesta, kilpailusta ja verkkokaupasta kertovaa kirjallisuutta sekä muita alan lähteitä.
Saatujen tulosten perusteella kangasverkkokaupan pitäminen on kannattavaa, mutta liiketoimintasuunnitelman tulee olla hyvä ja kilpailussa menestyminen vaatii sekä paljon työtä että hyvät yhteistyökumppanit. Jatkotutkimuksena voisi haastattelun uusia muutaman vuoden päästä. Aiheesta voisi tehdät tutkimusta myös siitä näkökulmasta, miksi joku kangaskauppa ei kannata yhtä hyvin kuin toiset. Myös kangasverkkokaupan kansainvälistymisprosessista voisi tehdä tutkimuksen.