Osallisuuden portaat kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminnassa
Rouhiainen, Ville; Viinamäki, Katri (2015)
Rouhiainen, Ville
Viinamäki, Katri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081135
Tiivistelmä
Kehitysvammaisten tukiliitossa haluttiin selvittää kehitysvammaisen osallisuuden toteutumista työ- ja päivätoiminnassa. Selvitystyön tukena käytettiin kehitysvammaisten tukiliiton ja me itse ry:n yhdessä laatimaa osallisuuden portaat – mallia. Tavoitteena on valtakunnallisesti herättää keskustelua kehitysvammaisen osallisuudesta omaan elämään, tämä työ keskittyy osallisuuden määrittämiseen ja lisäämiseen työ- ja päivätoiminnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittävänä työn tutkimuksena. Valitsimme neljä eri kehitysvammaisille tarkoitettua työ- ja päivätoimintayksikköä, joissa toteutimme haastattelut. Tavoitteena oli viedä työyhteisöihin ajatus kehitysvammaisen asiakkaan osallisuudesta työ- ja päivätoiminnassa, herätellä henkilökunnan asenteita ja ajattelua sekä tarjota uutta näkökulmaa.
Kirjallisuuskatsauksen avulla haimme tietoa osallisuuden käsitteestä, keskeisestä lainsäädännöstä ja työ- ja päivätoiminnasta. Kirjallisuuden lisäksi käytimme taidepainotteisen erityistyön ohjaaja Ari Impolalta saatua materiaalia ja kertomusta.
Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä osallisuuden portaita ja nelikenttämallia. Työn tuloksena oli, että henkilökunnan asenteet, arvot, mielipiteet ja toimintatavat vaikuttavat suoraan asiakkaan osallisuuden toteutumiseen työ- ja päivätoiminnassa. Tulosten ja johtopäätösten pohjalta laadimme tarkistuslistan työ- ja päivätoimintayksiköiden käyttöön oman toiminnan arvioimiseksi ja kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittävänä työn tutkimuksena. Valitsimme neljä eri kehitysvammaisille tarkoitettua työ- ja päivätoimintayksikköä, joissa toteutimme haastattelut. Tavoitteena oli viedä työyhteisöihin ajatus kehitysvammaisen asiakkaan osallisuudesta työ- ja päivätoiminnassa, herätellä henkilökunnan asenteita ja ajattelua sekä tarjota uutta näkökulmaa.
Kirjallisuuskatsauksen avulla haimme tietoa osallisuuden käsitteestä, keskeisestä lainsäädännöstä ja työ- ja päivätoiminnasta. Kirjallisuuden lisäksi käytimme taidepainotteisen erityistyön ohjaaja Ari Impolalta saatua materiaalia ja kertomusta.
Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä osallisuuden portaita ja nelikenttämallia. Työn tuloksena oli, että henkilökunnan asenteet, arvot, mielipiteet ja toimintatavat vaikuttavat suoraan asiakkaan osallisuuden toteutumiseen työ- ja päivätoiminnassa. Tulosten ja johtopäätösten pohjalta laadimme tarkistuslistan työ- ja päivätoimintayksiköiden käyttöön oman toiminnan arvioimiseksi ja kehittämiseksi.