Liikuntaopas päiväkoti Linnunpesän 3-5-vuotiaille lapsille
Leikas, Anna (2015)
Leikas, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601051057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601051057
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli laatia liikuntaopas varhaiskasvatusympäristöön. Toteutin toiminnallisen opinnäytetyöni yhteistyössä Kauhajoella sijaitsevan yksityisen päiväko-ti Linnunpesän kanssa. Tavoitteenani oli tehdä toimiva, monipuolinen ja hyödyllinen opas Linnunpesän työntekijöiden käyttöön. Liikuntaopas suunnattiin
3-5-vuotiaille lapsille. Kokosin oppaan päiväkodin työntekijöiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Kartoitin työntekijöiden toiveita kyselylomakkeen avulla sekä keskustelemalla heidän kanssaan. Oppaan on tarkoitus toimia työvälineenä myös harjoittelijoille, sijaisille ja minulle itsellenikin. Pyrkimyksenä oli vahvistaa omaa ammatillista osaamistani varhaiskasvattajana.
Työn teoreettinen viitekehys sisältää varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset, lapsen osallisuuden liikunnassa, varhaiskasvattajan tehtävät liikunnan toteutuksessa, lapsen motoristen taitojen kehityksen pääpiirteittäin sekä liikunnan merkityksen lapsen ko-konaisvaltaiselle kehitykselle. Työssä esitellään myös kokonaisvaltainen Sherborne-menetelmä, jolla on saatu aikaan hyviä tuloksia kehityksen eri osa-alueilla. Edellä mainittuihin asioihin perehdyin lukemalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, sanomaleh-tiartikkeleita sekä internetissä olevaa materiaalia.
Tuotokseksi tuli liikuntaopas, jossa tiivistetymmin käsitellään oleellisia osia teoriasta. Mukana ovat niin ikään liikunnanohjaamisen perusteet. Oppaasta löytyy pelejä ja leikkejä, valmiiksi suunniteltuja liikuntatuokioita ja rentoutusharjoituksia. Leikeissä on huomioitu erilaisten välineiden käyttö ja oppimistavoitteet. Suurin osa oppaan leikeistä soveltuu sekä sisä- että ulkotiloihin.
3-5-vuotiaille lapsille. Kokosin oppaan päiväkodin työntekijöiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Kartoitin työntekijöiden toiveita kyselylomakkeen avulla sekä keskustelemalla heidän kanssaan. Oppaan on tarkoitus toimia työvälineenä myös harjoittelijoille, sijaisille ja minulle itsellenikin. Pyrkimyksenä oli vahvistaa omaa ammatillista osaamistani varhaiskasvattajana.
Työn teoreettinen viitekehys sisältää varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset, lapsen osallisuuden liikunnassa, varhaiskasvattajan tehtävät liikunnan toteutuksessa, lapsen motoristen taitojen kehityksen pääpiirteittäin sekä liikunnan merkityksen lapsen ko-konaisvaltaiselle kehitykselle. Työssä esitellään myös kokonaisvaltainen Sherborne-menetelmä, jolla on saatu aikaan hyviä tuloksia kehityksen eri osa-alueilla. Edellä mainittuihin asioihin perehdyin lukemalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, sanomaleh-tiartikkeleita sekä internetissä olevaa materiaalia.
Tuotokseksi tuli liikuntaopas, jossa tiivistetymmin käsitellään oleellisia osia teoriasta. Mukana ovat niin ikään liikunnanohjaamisen perusteet. Oppaasta löytyy pelejä ja leikkejä, valmiiksi suunniteltuja liikuntatuokioita ja rentoutusharjoituksia. Leikeissä on huomioitu erilaisten välineiden käyttö ja oppimistavoitteet. Suurin osa oppaan leikeistä soveltuu sekä sisä- että ulkotiloihin.