Alueverkostot osana valtakunnallisen strategiahankkeen viestintää : Case: Työelämä 2020
Sjöholm, Kirsi (2015)
Sjöholm, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601051049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601051049
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Työelämä 2020 -hanke, joka on työ- ja elinkeinoministeriön koordinoima valtakunnallinen verkostohanke. Alueverkostot ovat yksi Työelämä 2020 -hankkeen taustalla olevan työelämän kehittämisstrategian toimeenpanopoluista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää alueverkostojen roolia osana hankkeen viestintää ja sitä, miten ne omalla viestinnällään voivat tukea työelämän kehittämisstrategian viestien valumista työpaikoille.
Alueverkostojen viestintää on jo aiemmin tuettu erilaisin toimenpitein. Tässä työssä keskeisin kysymys oli, että ovatko ne olleet oikeita ja riittäviä. Ja elleivät ole, niin millaisia tukitoimenpiteitä tarvittaisiin hankkeen jatkuessa. Lisäksi selvitettiin, että ovatko alueverkostojen jäsenet sisäistäneet työelämästrategiaan pohjautuvat omat avaintavoitteensa ja miten sitoutuneita he ovat sen viestintään. Tärkeää oli myös selvittää pystyvätkö he toteuttamaan suunnitelmallista ja tavoitteellista viestintää ja onko heillä hallussa tarvittavat asiantuntijaviestintätaidot.
Työn teoriaosuudessa paneuduttiin strategiaviestintään, viestinnän suunnitteluun ja tavoitteellisuuteen sekä asiantuntijaviestintään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta ja aineisto kerättiin lomakekyselyllä. Kysely lähetettiin kaikille alueverkostojen jäsenille verkostojen vetäjien välityksellä. Tuloksien pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia.
Tutkimusaineistosta kävi ilmi kolme suurinta alueverkoston viestintään liittyvää ongelmaa, jotka olivat resurssien, osaamisen ja tiedon puute. Koska verkostojen resurssiongelmaan ei juuri pystytä vaikuttamaan, niin kehittämisehdotuksissa keskityttiin pohtimaan tapoja ratkaista osaamisen ja tiedon puute. Ratkaisuiksi ehdotettiin mm. viestintäkoulutusta, viestintää tukevaa materiaalia sekä vuoropuhelun lisäämistä.
Alueverkostojen viestintää on jo aiemmin tuettu erilaisin toimenpitein. Tässä työssä keskeisin kysymys oli, että ovatko ne olleet oikeita ja riittäviä. Ja elleivät ole, niin millaisia tukitoimenpiteitä tarvittaisiin hankkeen jatkuessa. Lisäksi selvitettiin, että ovatko alueverkostojen jäsenet sisäistäneet työelämästrategiaan pohjautuvat omat avaintavoitteensa ja miten sitoutuneita he ovat sen viestintään. Tärkeää oli myös selvittää pystyvätkö he toteuttamaan suunnitelmallista ja tavoitteellista viestintää ja onko heillä hallussa tarvittavat asiantuntijaviestintätaidot.
Työn teoriaosuudessa paneuduttiin strategiaviestintään, viestinnän suunnitteluun ja tavoitteellisuuteen sekä asiantuntijaviestintään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta ja aineisto kerättiin lomakekyselyllä. Kysely lähetettiin kaikille alueverkostojen jäsenille verkostojen vetäjien välityksellä. Tuloksien pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia.
Tutkimusaineistosta kävi ilmi kolme suurinta alueverkoston viestintään liittyvää ongelmaa, jotka olivat resurssien, osaamisen ja tiedon puute. Koska verkostojen resurssiongelmaan ei juuri pystytä vaikuttamaan, niin kehittämisehdotuksissa keskityttiin pohtimaan tapoja ratkaista osaamisen ja tiedon puute. Ratkaisuiksi ehdotettiin mm. viestintäkoulutusta, viestintää tukevaa materiaalia sekä vuoropuhelun lisäämistä.