Leikki-ikäisen lapsen säteilysuojelu ja ohjaus natiiviröntgentutkimuksissa : oppitunti sairaanhoitajaopiskelijoille
Ojansivu, Niina; Lehtonen, Katja (2015)
Ojansivu, Niina
Lehtonen, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601041030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601041030
Tiivistelmä
Röntgentutkimuksia tehtiin Suomessa vuonna 2011 noin 3,6 miljoonaa, joista lapsille tehtäviä tutkimuksia oli vajaa 8 %. Lapset ovat säteilylle herkempiä kuin aikuiset, koska lasten vartalon tarjoama suoja on vähäisempi kuin aikuisilla ja sisäelimet sijaitsevat lähempänä ihoa. Mitä pienempi ja nuorempi lapsi, sen herkempi tämä on säteilylle. Säteilysuojelun kannalta lapset ovat erityisasemassa, sillä lapsena saatu säteilyaltistus aiheuttaa suuremman riskin kuin vastaava altistus aikuisena. Lasten kuvantaminen edellyttää hoitajalta muun muassa kykyä ymmärtää lapsen ikä ja kehitystaso ja muuttaa käyttäytymistään sen mukaan. Lasten tutkimuksissa tarvitaan usein myös avustajaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen tuotoksena oli oppitunti sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka ovat valinneet suuntautumisvaihtoehdokseen lasten ja nuorten hoitotyön. Opinnäytetyö hankkeistettiin TAMKille ja yhteistyökumppanina toimi hoitotyön koulutusohjelma. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa natiiviröntgentutkimuksiin tulevan leikki-ikäisen lapsen ohjauksesta ja säteilysuojelusta. Opinnäytetyötä ohjaavina tehtävinä olivat; mitkä ovat keskeisimmät sisällöt leikki-ikäisten lasten ohjaamisessa ja säteilysuojelussa natiiviröntgentutkimuksissa? sekä kuinka suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan oppitunti?
Opetus on tavoitteellista toimintaa ja sen suunnittelussa täytyy miettiä useita eri asioita. Keskeisiä osia ovat tavoitteet, oppisisällöt, vuorovaikutus, saatavilla olevat keinot ja resurssit, toteutus ja arviointi. Opettajan persoonallisuudella ja toiminnalla on myös merkitystä opetuksen onnistumiseen, kuten opetustavan ja -sisällön valinnallakin. Oppitunti suunniteltiin sairaanhoitajaopiskelijoiden aiemmat tiedot ja tulevaisuuden työelämä huomioon ottaen. Pohjana toimi säteilyturvallisuusohje 1.7, joka koskee säteilysuojelukoulutusta terveydenhuollossa ja siinä liitteeseen A, kohtaan viisi ”Säteilyn käyttö lääketieteessä”. Painotus oli säteilysuojelussa ja erityistutkimuksissa, johon lapsipotilaita koskevat säteilylle altistavat toimenpiteet kuuluvat. Toteutus tapahtui luentomuotoisesti Power-Point-esityksellä havainnollistaen. Oppituntia arvioitiin palautelomakkeella, jonka opiskelijat tunnin päätteeksi täyttivät sekä opettajien suullisella palautteella ja oppitunnin pitäjien itsearvioinnilla. Jatkokehitysehdotuksena on vastaavanlaisen oppitunnin järjestäminen lähihoitajaopiskelijoille, jotka suuntautuvat vammaistyöhön.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen tuotoksena oli oppitunti sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka ovat valinneet suuntautumisvaihtoehdokseen lasten ja nuorten hoitotyön. Opinnäytetyö hankkeistettiin TAMKille ja yhteistyökumppanina toimi hoitotyön koulutusohjelma. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa natiiviröntgentutkimuksiin tulevan leikki-ikäisen lapsen ohjauksesta ja säteilysuojelusta. Opinnäytetyötä ohjaavina tehtävinä olivat; mitkä ovat keskeisimmät sisällöt leikki-ikäisten lasten ohjaamisessa ja säteilysuojelussa natiiviröntgentutkimuksissa? sekä kuinka suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan oppitunti?
Opetus on tavoitteellista toimintaa ja sen suunnittelussa täytyy miettiä useita eri asioita. Keskeisiä osia ovat tavoitteet, oppisisällöt, vuorovaikutus, saatavilla olevat keinot ja resurssit, toteutus ja arviointi. Opettajan persoonallisuudella ja toiminnalla on myös merkitystä opetuksen onnistumiseen, kuten opetustavan ja -sisällön valinnallakin. Oppitunti suunniteltiin sairaanhoitajaopiskelijoiden aiemmat tiedot ja tulevaisuuden työelämä huomioon ottaen. Pohjana toimi säteilyturvallisuusohje 1.7, joka koskee säteilysuojelukoulutusta terveydenhuollossa ja siinä liitteeseen A, kohtaan viisi ”Säteilyn käyttö lääketieteessä”. Painotus oli säteilysuojelussa ja erityistutkimuksissa, johon lapsipotilaita koskevat säteilylle altistavat toimenpiteet kuuluvat. Toteutus tapahtui luentomuotoisesti Power-Point-esityksellä havainnollistaen. Oppituntia arvioitiin palautelomakkeella, jonka opiskelijat tunnin päätteeksi täyttivät sekä opettajien suullisella palautteella ja oppitunnin pitäjien itsearvioinnilla. Jatkokehitysehdotuksena on vastaavanlaisen oppitunnin järjestäminen lähihoitajaopiskelijoille, jotka suuntautuvat vammaistyöhön.