Matkailijan mielikuvia Suomesta ja Sveitsistä/Images of Finland and Switzerland : -Genevenjärven ja Saimaan alueilla/-areas of Lac Léman and Lake Saimaa
Turunen, Tuija (2015)
Turunen, Tuija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015123121735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015123121735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on mielikuvia Suomesta ja Sveitsistä. Työni tarkoituksena on tuottaa koke-muksellista tietoa mielikuvista näistä kuvankauniista maista.
Kuinka paljon matkailijoita liikkuu Suomen ja Sveitsin välillä? Mistä suomalaiset ja sveitsiläiset hankkivat matkakohteensa tietoja? Mitä mielikuvia maat herättävät? Mikä merkitys mielikuvilla ja valokuvilla on matkakohteen valinnassa? Mitkä ovat yhteisiä matkailullisia vetovoimatekijöitä? Näihin kysymyksiin etsin vastauksia, teen johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia. Seuraan myös Marsalkka Mannerheimin jalanjälkiä Saimaan rannalta Mikkelistä Genevenjärven rannalle Sveitsiin. Tutkimukseni aineisto koostui tilastotiedoista näistä maista ja matkustamisesta, lukuisista kirjoista, www-sivuista ja toimeksiantajan materiaaleista. Teoreettinen osuus koski valokuvausta, mielikuvia, visuaalista lukutaitoa ja markkinointia, joista otin tär-keimmät tutkimukseni lähdeaineistoksi. Tutkimusmenetelmänä on monimenetelmällinen tutkimusmene-telmä.
Tämän työn toimeksiantajana toimii Sveitsin Ystävät Suomessa ry. Tein matkailukyselyn verkkokyselynä sekä manuaalisena versiona. Kohderyhmänä oli se verkkoilijoiden liikenne, joka liikkuu Sveitsin Ystävät Suomessa ry:n www-sivuilla. Tarkoituksena oli tavoittaa Suomesta ja Sveitsistä kiinnostuneita.
Tein kyselyn viidellä eri kielellä: suomeksi, saksaksi, ranskaksi, italiaksi ja englanniksi. Kyselyn vastauk-sissa eniten käytetyt adjektiivit olivat: kaunis, rauhallinen, upea. Turvallisuus ja rauhallisuus nousivat esiin matkailijoiden mielikuvissa. Turvallisuus yhdistetään elintasoon. Molemmat maat on arvostettu on-nelliseksi maaksi maailmassa.
Kyselyyn vastanneiden oli helppoa kuvailla mielikuvia Suomesta ja Sveitsistä. Mielikuvat kummastakin maasta olivat luontopainotteisia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mailla on markkinapotentiaalia. Saimaata ja sen ympäristöä tulisi terävöittää markkinoilla, jotta differoituisimme ja asemoituisimme selke-ästi muihin kohteisiin nähden. Sveitsiläisten matkailijoiden kohteena on usein kesäisin Helsinki ja talvisin Lappi. Ystävyysseurojen työ on arvokasta tiedottamisessa ja markkinoimisessa.
Kuinka paljon matkailijoita liikkuu Suomen ja Sveitsin välillä? Mistä suomalaiset ja sveitsiläiset hankkivat matkakohteensa tietoja? Mitä mielikuvia maat herättävät? Mikä merkitys mielikuvilla ja valokuvilla on matkakohteen valinnassa? Mitkä ovat yhteisiä matkailullisia vetovoimatekijöitä? Näihin kysymyksiin etsin vastauksia, teen johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia. Seuraan myös Marsalkka Mannerheimin jalanjälkiä Saimaan rannalta Mikkelistä Genevenjärven rannalle Sveitsiin. Tutkimukseni aineisto koostui tilastotiedoista näistä maista ja matkustamisesta, lukuisista kirjoista, www-sivuista ja toimeksiantajan materiaaleista. Teoreettinen osuus koski valokuvausta, mielikuvia, visuaalista lukutaitoa ja markkinointia, joista otin tär-keimmät tutkimukseni lähdeaineistoksi. Tutkimusmenetelmänä on monimenetelmällinen tutkimusmene-telmä.
Tämän työn toimeksiantajana toimii Sveitsin Ystävät Suomessa ry. Tein matkailukyselyn verkkokyselynä sekä manuaalisena versiona. Kohderyhmänä oli se verkkoilijoiden liikenne, joka liikkuu Sveitsin Ystävät Suomessa ry:n www-sivuilla. Tarkoituksena oli tavoittaa Suomesta ja Sveitsistä kiinnostuneita.
Tein kyselyn viidellä eri kielellä: suomeksi, saksaksi, ranskaksi, italiaksi ja englanniksi. Kyselyn vastauk-sissa eniten käytetyt adjektiivit olivat: kaunis, rauhallinen, upea. Turvallisuus ja rauhallisuus nousivat esiin matkailijoiden mielikuvissa. Turvallisuus yhdistetään elintasoon. Molemmat maat on arvostettu on-nelliseksi maaksi maailmassa.
Kyselyyn vastanneiden oli helppoa kuvailla mielikuvia Suomesta ja Sveitsistä. Mielikuvat kummastakin maasta olivat luontopainotteisia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mailla on markkinapotentiaalia. Saimaata ja sen ympäristöä tulisi terävöittää markkinoilla, jotta differoituisimme ja asemoituisimme selke-ästi muihin kohteisiin nähden. Sveitsiläisten matkailijoiden kohteena on usein kesäisin Helsinki ja talvisin Lappi. Ystävyysseurojen työ on arvokasta tiedottamisessa ja markkinoimisessa.