Valvomattomien lentopaikkojen ympäristöriskien hallinta : nykytilan kartoitus ja kehitysehdotukset
Teeristö, Ida (2015)
Teeristö, Ida
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122921678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122921678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata valvomattomien lentopaikkojen eli pienlentokenttien yleistä toimintaa sekä määritellä toiminnan ympäristöriskejä ja niiden hallintatapoja. Työn tavoitteena on myös tarjota käytännönläheinen tietopaketti lentopaikkoja koskevasta ympäristölainsäädännöstä, viranomaisvalvonnasta ja lupa-asioista. Työtä voidaan hyödyntää niin Suomen Ilmailuliitto ry:n jäsenyhdistysten toiminnassa kuin myös Suomen Ilmailuliitto ry:n ja viranomaisten välisessä dialogissa.
Työ toteutettiin kyselytutkimuksena. Työhön laadittiin ympäristöaiheinen kysely, jonka kohderyhmänä olivat Suomen valvomattomien lentopaikkojen päälliköt. Vastausten pohjalta kartoitettiin valvomattomien lentopaikkojen nykytilaa sekä lisäksi selvitettiin tarkemmin hyviksi koettuja käytäntöjä ympäristöriskien minimoimiseksi lentopaikoilla.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta että lentopaikkojen suurimmat ympäristöriskit liittyvät polttoaineiden ja muiden kemikaalien käsittelyyn. Merkittävä osuus Suomen valvomattomista lentopaikoista sijaitsee herkillä, luokan I pohjavesialueilla. Panostamalla turvalliseen polttoaineiden käsittelyyn, koulutukseen ja yhteisten käytäntöjen luomiseen toiminnan riskejä voidaan kuitenkin tehokkaasti minimoida. Jatkotoimenpiteitä varten opinnäytetyöhön on koottu eriteltyjä kehitysehdotuksia olosuhteiltaan samankaltaisille pienlentokentille.
Opinnäytetyön tilaaja on Suomen Ilmailuliitto ry, joka on harrasteilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö.
Työ toteutettiin kyselytutkimuksena. Työhön laadittiin ympäristöaiheinen kysely, jonka kohderyhmänä olivat Suomen valvomattomien lentopaikkojen päälliköt. Vastausten pohjalta kartoitettiin valvomattomien lentopaikkojen nykytilaa sekä lisäksi selvitettiin tarkemmin hyviksi koettuja käytäntöjä ympäristöriskien minimoimiseksi lentopaikoilla.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta että lentopaikkojen suurimmat ympäristöriskit liittyvät polttoaineiden ja muiden kemikaalien käsittelyyn. Merkittävä osuus Suomen valvomattomista lentopaikoista sijaitsee herkillä, luokan I pohjavesialueilla. Panostamalla turvalliseen polttoaineiden käsittelyyn, koulutukseen ja yhteisten käytäntöjen luomiseen toiminnan riskejä voidaan kuitenkin tehokkaasti minimoida. Jatkotoimenpiteitä varten opinnäytetyöhön on koottu eriteltyjä kehitysehdotuksia olosuhteiltaan samankaltaisille pienlentokentille.
Opinnäytetyön tilaaja on Suomen Ilmailuliitto ry, joka on harrasteilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö.