LAVASTUS KERRONNALLISENA ELEMENTTINÄ : Elokuvakoti henkilöhahmon kuvailun välineenä
Heino, Emma (2015)
Heino, Emma
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122821673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122821673
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lavastusta kerronnallisena työkaluna ja tarkastelee päähenkilön identiteetin muodostumista elokuvakodin kautta. Tavoitteena on tutkia yleistä teoriaa lavastussuunnittelusta ja verrata näitä tuloksia työssäni lavastajana opiskelijaelokuvassa Paniikkipäiväkirjat (2015).
Keskeinen kysymykseni on: Miten lavastus luo hahmon henkilöllisyyttä ja miten se tukee elokuvan kerrontaa. Tämän lisäksi pohdin mistä lähtökohdista suunnittelu alkaa ja miten elokuvakoti muodostuu.
Aihetta käsitellään ensin teoreettisella tasolla. Kirjallisten lähteiden lisäksi, olen haastatellut kolmea suomalaista lavastajaa: Minna Santakaria, Christer Anderssonia ja Sarah Bowen-Walshia.
Työ vastaa kysymyksiin mitä lavastus on ja miten taiteellinen työ jakautuu lavastajan ja ohjaajan välillä. Lisäksi työ esittelee lavastuksen viisi intensiteettitasoa ja kolme ulottuvuutta henkilöhahmon muodostumisessa.
Keskeinen kysymykseni on: Miten lavastus luo hahmon henkilöllisyyttä ja miten se tukee elokuvan kerrontaa. Tämän lisäksi pohdin mistä lähtökohdista suunnittelu alkaa ja miten elokuvakoti muodostuu.
Aihetta käsitellään ensin teoreettisella tasolla. Kirjallisten lähteiden lisäksi, olen haastatellut kolmea suomalaista lavastajaa: Minna Santakaria, Christer Anderssonia ja Sarah Bowen-Walshia.
Työ vastaa kysymyksiin mitä lavastus on ja miten taiteellinen työ jakautuu lavastajan ja ohjaajan välillä. Lisäksi työ esittelee lavastuksen viisi intensiteettitasoa ja kolme ulottuvuutta henkilöhahmon muodostumisessa.