Kuluttajatutkimus : Fazer Leipomomyymälä Citycenter
Eronen, Nea (2015)
Eronen, Nea
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122221635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122221635
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajani, Fazer Leipomomyymälä Citycenterin, asiakkaiden kulutustottumuksia sekä mielipiteitä palvelun ja tuotteiden laatua koskien.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen kuluttamisen ominaispiirteitä sekä palvelun ja laadun määritelmiä.
Työn empiirisessä osuudessa kohdistan Webropol-ohjelmalla tehdyn kyselyn leipomomyymälän asiakkaille. Tutkimusmenetelmä on pääosin kvantitatiivinen ja osittain kvalitatiivinen. Tutkimuksen kysely toteutettiin paikan päällä leipomomyymälässä marraskuussa 2015. Vastauksia kerättiin satunnaisotannalla 50 kappaletta.
Tutkimukseni tuloksissa havainnollistan kyselyn vastauksia tilastollisten menetelmien avulla. Tulosten perusteella asiakkaat olivat pääosin erittäin tyytyväisiä laatutekijöihin ja kulutustottumuksiltaan vaihtelevia.
Tutkimuksesta saatava tieto auttaa palvelemaan asiakkaita entistä paremmin leipomomyymälän toiminnan kehittyessä. Menestyvän liiketoiminnan kannalta on tärkeää ymmärtää kuluttajien ajatusmaailmaa, jotta voidaan säilyttää hyvä kilpailukyky markkinoiden jatkuvassa muutoksessa.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen kuluttamisen ominaispiirteitä sekä palvelun ja laadun määritelmiä.
Työn empiirisessä osuudessa kohdistan Webropol-ohjelmalla tehdyn kyselyn leipomomyymälän asiakkaille. Tutkimusmenetelmä on pääosin kvantitatiivinen ja osittain kvalitatiivinen. Tutkimuksen kysely toteutettiin paikan päällä leipomomyymälässä marraskuussa 2015. Vastauksia kerättiin satunnaisotannalla 50 kappaletta.
Tutkimukseni tuloksissa havainnollistan kyselyn vastauksia tilastollisten menetelmien avulla. Tulosten perusteella asiakkaat olivat pääosin erittäin tyytyväisiä laatutekijöihin ja kulutustottumuksiltaan vaihtelevia.
Tutkimuksesta saatava tieto auttaa palvelemaan asiakkaita entistä paremmin leipomomyymälän toiminnan kehittyessä. Menestyvän liiketoiminnan kannalta on tärkeää ymmärtää kuluttajien ajatusmaailmaa, jotta voidaan säilyttää hyvä kilpailukyky markkinoiden jatkuvassa muutoksessa.