Sora- ja hiekkapohjaisten luiskarakenteiden parantaminen sienirihmaston avulla
Whitney, Sirkku (2015)
Whitney, Sirkku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122221629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122221629
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin Liikennevirastolle. Työn tavoitteena oli selvittää sienirihmastojen potentiaalia tieympäristön sora-, hiekka- ja maarakenteiden eroosionhallintaratkaisuna. Eroosion aiheuttamat vauriot ovat yksi suurimmista teiden ylläpidon kustannuksista talviajan aurauksen ja muun liukkaudentorjunnan, sekä kesäajan niiton lisäksi. Sienirihmastojen käyttö tarjoaisi mahdollisesti edullisen ja ympäristöystävällisen, koko maan tienpidon laajamittaiseksi ratkaisuksi kelpaavan vaihtoehdon perinteisille eroosionhallintamenetelmille. Niitä voisi käyttää myös ongelmallisten kohteiden paikkauskorjausmetodina.
Insinöörityö sisälsi menetelmän arviointia kirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten pohjalta, asiantuntijahaastatteluita, kaksi koejärjestelyä sekä kenttätutkimuksen eroosion esiintymisestä tieympäristössä. Koejärjestelyissä tutkittiin menetelmän toimivuutta Suomelle tyypillisissä olosuhteissa, testattiin kaupallisesti valmistetun sieni-itiövalmisteen etuja luonnonkantoihin verrattuna sekä aloitettiin menetelmän kenttäkoe eteläsuomalaisen E18-väylän varrelta tarjotussa, eroosiovaurioiden kannalta ongelmallisessa kohteessa.
Tehdyn tutkimuksen pohjalta menetelmällä voisi olla potentiaalia toimivana ja ympäristöystävällisenä ratkaisuna. Laajamittaisia kenttäkokeita tarvittaisiin kuitenkin menetelmän tehokkuuden todentamiseksi laajempaa käyttöönottoa varten.
Insinöörityö sisälsi menetelmän arviointia kirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten pohjalta, asiantuntijahaastatteluita, kaksi koejärjestelyä sekä kenttätutkimuksen eroosion esiintymisestä tieympäristössä. Koejärjestelyissä tutkittiin menetelmän toimivuutta Suomelle tyypillisissä olosuhteissa, testattiin kaupallisesti valmistetun sieni-itiövalmisteen etuja luonnonkantoihin verrattuna sekä aloitettiin menetelmän kenttäkoe eteläsuomalaisen E18-väylän varrelta tarjotussa, eroosiovaurioiden kannalta ongelmallisessa kohteessa.
Tehdyn tutkimuksen pohjalta menetelmällä voisi olla potentiaalia toimivana ja ympäristöystävällisenä ratkaisuna. Laajamittaisia kenttäkokeita tarvittaisiin kuitenkin menetelmän tehokkuuden todentamiseksi laajempaa käyttöönottoa varten.