Reaaliaikaisen strategiapelin kehittäminen Unity-pelinkehitystyökalulla : case Rescue 2: Everyday Heroes
Lyytikäinen, Juho (2015)
Lyytikäinen, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122121589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122121589
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Rescue 2: Everyday Heroes-pelin kehitysprojektia. Rescue 2 on reaaliaikainen pelastusaiheinen strategiapeli, joka on kehitetty käyttäen Unity-pelinkehitystyökalua. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Fragment Production Oy-niminen peliyritys.
Opinnäytetyön tavoitteena on yrityksen toiminnan, prosessien sekä kehitettävien pelien laadun parantaminen. Työn tarkoituksena on kuvata kehitysprosesseja ja arvoida projek-tin onnistumista, käytettyjä menetelmiä sekä työkaluja. Menetelmiin kuuluu projektin toteutusten dokumentointi, arviointi ja kehitysehdotukset.
Projekti kohtasi useita ongelmia tuotannon aikana. Pelin laajuus, vaihtuva henkilöstö sekä ajoittain heikko kommunikaatio tekivät tuotannosta haastavaa. Useat yhtäaikaiset projektit yrityksessä lisäsivät haasteita projektin tuotannossa.
Unity oli luonnollinen valinta kehitystyökaluksi jatko-osalle, koska myös pelisarjan en-simmäinen osa oli toteutettu Unityllä. Unity osoittautui muutenkin hyväksi valinnaksi pelin ominaisuuksien puolesta. Tulevissa projekteissa tulee kuitenkin harkita Unityn käyttöä, sillä muut pelinkehitystyökalut voivat soveltua paremmin tuotantoon. Projektin kulun suunnittelua parantamalla ja projektinhallintamenetelmiä kehittämällä voidaan saavuttaa paremmat tulokset tulevissa projekteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on yrityksen toiminnan, prosessien sekä kehitettävien pelien laadun parantaminen. Työn tarkoituksena on kuvata kehitysprosesseja ja arvoida projek-tin onnistumista, käytettyjä menetelmiä sekä työkaluja. Menetelmiin kuuluu projektin toteutusten dokumentointi, arviointi ja kehitysehdotukset.
Projekti kohtasi useita ongelmia tuotannon aikana. Pelin laajuus, vaihtuva henkilöstö sekä ajoittain heikko kommunikaatio tekivät tuotannosta haastavaa. Useat yhtäaikaiset projektit yrityksessä lisäsivät haasteita projektin tuotannossa.
Unity oli luonnollinen valinta kehitystyökaluksi jatko-osalle, koska myös pelisarjan en-simmäinen osa oli toteutettu Unityllä. Unity osoittautui muutenkin hyväksi valinnaksi pelin ominaisuuksien puolesta. Tulevissa projekteissa tulee kuitenkin harkita Unityn käyttöä, sillä muut pelinkehitystyökalut voivat soveltua paremmin tuotantoon. Projektin kulun suunnittelua parantamalla ja projektinhallintamenetelmiä kehittämällä voidaan saavuttaa paremmat tulokset tulevissa projekteissa.