Visuaalinen identiteetti ravintola-alalla
Lahtinen, Jonna (2015)
Lahtinen, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821476
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutetussa tutkimuksessa käsitellään visuaalista identiteettiä ja yrittäjien käsitystä sen merkityksestä yrityksen menestymiseen ravintola-alalla. Kvalitatiivinen tutkimus pohjautuu viiteen keväällä 2013 pidettyyn puolistrukturoituun ravintolayrittäjän haastatteluun, mitkä on litteroitu tutkimuksen liitteiksi. Tutkimuksen toimeksiantaja on helsinkiläinen, kolmen ystävyksen perustama Rune & Berg Design Oy, joka tarjoaa graafista suunnittelua ja tilasuunnittelua monipuolisesti eri alojen yrityksille. Suunnittelutoimiston tavoitteena on auttaa luomaan asiakkailleen kokonaisvaltainen visuaalinen identiteetti. Tutkimus koettiin tarpeelliseksi, jotta toimeksiantaja voisi vastata mahdollisten asiakkaidensa tarpeisiin paremmin ja oppisi tuntemaan hieman alalla vellovia ajatuksia visuaalisesta identiteetistä, sekä suunnittelupalveluista. Myöhemmin tekstissä toimeksiantajasta käytetään myös nimityksiä Rune & Berg ja R & B.
Työn keskeisimpiin käsitteisiin kuuluvat visuaalinen ilme ja yritysidentiteetti, sekä yrityskuva. Yritysidentiteetillä tarkoitetaan yrityksen sisintä olemusta, sitä mitä yritys todella on. Visuaalinen identiteetti taas on yritysidentiteetin tärkein osa, sidosryhmille näkyvä osa, eli kaikkea sitä, minkä avulla ihmiset luovat käsityksen yrityksestä. Kuitenkin vasta asiakas tekee yrityksestä lopulta sen mikä se on, joten asiakaskokemuksella on suuri rooli identiteetin muodostumisessa. Teoreettisen viitekehyksen ohella avataan ravintoloitsijoiden näkökulmia aiheesta.
Työn keskeisimpiin käsitteisiin kuuluvat visuaalinen ilme ja yritysidentiteetti, sekä yrityskuva. Yritysidentiteetillä tarkoitetaan yrityksen sisintä olemusta, sitä mitä yritys todella on. Visuaalinen identiteetti taas on yritysidentiteetin tärkein osa, sidosryhmille näkyvä osa, eli kaikkea sitä, minkä avulla ihmiset luovat käsityksen yrityksestä. Kuitenkin vasta asiakas tekee yrityksestä lopulta sen mikä se on, joten asiakaskokemuksella on suuri rooli identiteetin muodostumisessa. Teoreettisen viitekehyksen ohella avataan ravintoloitsijoiden näkökulmia aiheesta.