Toiminnallinen ryhmäytyminen Etu-luokassa
Reinikainen, Noora; Vasara, Susanna (2015)
Reinikainen, Noora
Vasara, Susanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821473
Tiivistelmä
Tekijä/Tekijät
Tutkinto
Aika
Noora Reinikainen ja Susanna Vasara
Sosionomi Joulukuu 2015
Opinnäytetyön nimi
Toiminnallinen ryhmäytyminen ETU - luokassa
43 sivua
6 liitesivua
Toimeksiantaja
Huutjärven koulu, Pyhtää
Ohjaaja
Eija Vikman, Lehtori
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli tehdä Pyhtään koulun Etu-luokalle toiminnallisia tuokioita, joiden tarkoitus on tukea luokan ryhmäytymistä. Toiminnallisen opinnäytetyö tarkoitus oli ryhmäytymisessä tukeminen, toiminnallisten tuokioiden rakentaminen ja kehittäminen. Toimintatuokioiden tavoitteena on parantaa oppilaiden positiivista ryhmäytymistä ja tehdä luokasta yhtenäinen. Samalla tarkoitus on lisätä heidän positiivisuuttaan ja itseluottamustaan sekä vahvistaa heidän sosiaalisia taitojaan tuokioiden avulla. Lähtökohtana on todellisen elämän kuvaaminen, opinnäytetyössämme tämä on ryhmäytyminen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se koostuu teoriaosuudesta ja toimintatuokioiden kirjallisesta selityksestä. Tuokioihin käytetty materiaali on saatavissa helposti ja toimintatuokioiden suunnitelmista on liitteet työn lopussa. Opinnäytetyössä käsitellään inklusiivisen opetuksen periaatetta, joka käsittää koulutuksellisen tasa-arvon takaamisen niin, että kaikki oppilaat voivat opiskella samoissa oppimisympäristöissä esiopetuksesta alkaen. Opinnäytetyössä erityistä tukea ja erityisen tuen oppilaita on työssä käsitelty yleiseltä pohjalta, siinä käydään läpi myös mitä on pienryhmäopiskelu. Opinnäytetyö pitää sisällään tietoa ryhmäytymisestä, sekä ryhmän turvallisuuden ja yhteishengen kasvusta. Opinnäytetyössä ryhmäytymisellä tarkoitetaan myös toimintaa, jossa oleellista on ryhmän jäsenten keskinäinen tunteminen, vuorovaikutus, luottamus ja viihtyminen. Tunnetaitoja käydään opinnäytetyössä läpi lyhyesti viiden eri osa-alueen kautta. Toiminnallisuus mahdollistaa eri menetelmien käytön, joka helpottaa ohjausta ja opetusta. Toimintatuokioiden kulusta on raportointi opinnäytetyön lopussa, jossa jokaisesta tuokiosta ja sen kulusta on erillinen selvitys.
Oppilaiden havainnointi on opinnäytetyön pohjana käytetty menetelmä. Oppilaiden tuntemukset tuokioista olivat pääosin positiivisia, mihin opinnäytetyöllä pyrittiin. Tuokioiden aiheet ovat tarpeeksi helpot jokaisen oppilaan toteutuksen ja osallistumisen kannalta. Toimintatuokioiden jälkeen osa oppilaista olisi halunnut tuokioiden vielä jatkuvan. Opinnäytetyön perusteella voidaan ajatella, että toiminnallisten tuokioiden harjoittelu on oppilaista hauskaa ja herättää heissä paljon erilaisia ajatuksia. Havaittavissa on myös ryhmäytymistä oppilaiden välillä. Opinnäytetyö jää kokonaisuudessaan opettajien ja koulunkäynninohjaajien käyttöön.
Asiasanat
ryhmäytyminen, vuorovaikutus, toiminnallisuus, erityisluokka, erityislapset, pienryhmä, inklusiivinen opetus
Tutkinto
Aika
Noora Reinikainen ja Susanna Vasara
Sosionomi Joulukuu 2015
Opinnäytetyön nimi
Toiminnallinen ryhmäytyminen ETU - luokassa
43 sivua
6 liitesivua
Toimeksiantaja
Huutjärven koulu, Pyhtää
Ohjaaja
Eija Vikman, Lehtori
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli tehdä Pyhtään koulun Etu-luokalle toiminnallisia tuokioita, joiden tarkoitus on tukea luokan ryhmäytymistä. Toiminnallisen opinnäytetyö tarkoitus oli ryhmäytymisessä tukeminen, toiminnallisten tuokioiden rakentaminen ja kehittäminen. Toimintatuokioiden tavoitteena on parantaa oppilaiden positiivista ryhmäytymistä ja tehdä luokasta yhtenäinen. Samalla tarkoitus on lisätä heidän positiivisuuttaan ja itseluottamustaan sekä vahvistaa heidän sosiaalisia taitojaan tuokioiden avulla. Lähtökohtana on todellisen elämän kuvaaminen, opinnäytetyössämme tämä on ryhmäytyminen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se koostuu teoriaosuudesta ja toimintatuokioiden kirjallisesta selityksestä. Tuokioihin käytetty materiaali on saatavissa helposti ja toimintatuokioiden suunnitelmista on liitteet työn lopussa. Opinnäytetyössä käsitellään inklusiivisen opetuksen periaatetta, joka käsittää koulutuksellisen tasa-arvon takaamisen niin, että kaikki oppilaat voivat opiskella samoissa oppimisympäristöissä esiopetuksesta alkaen. Opinnäytetyössä erityistä tukea ja erityisen tuen oppilaita on työssä käsitelty yleiseltä pohjalta, siinä käydään läpi myös mitä on pienryhmäopiskelu. Opinnäytetyö pitää sisällään tietoa ryhmäytymisestä, sekä ryhmän turvallisuuden ja yhteishengen kasvusta. Opinnäytetyössä ryhmäytymisellä tarkoitetaan myös toimintaa, jossa oleellista on ryhmän jäsenten keskinäinen tunteminen, vuorovaikutus, luottamus ja viihtyminen. Tunnetaitoja käydään opinnäytetyössä läpi lyhyesti viiden eri osa-alueen kautta. Toiminnallisuus mahdollistaa eri menetelmien käytön, joka helpottaa ohjausta ja opetusta. Toimintatuokioiden kulusta on raportointi opinnäytetyön lopussa, jossa jokaisesta tuokiosta ja sen kulusta on erillinen selvitys.
Oppilaiden havainnointi on opinnäytetyön pohjana käytetty menetelmä. Oppilaiden tuntemukset tuokioista olivat pääosin positiivisia, mihin opinnäytetyöllä pyrittiin. Tuokioiden aiheet ovat tarpeeksi helpot jokaisen oppilaan toteutuksen ja osallistumisen kannalta. Toimintatuokioiden jälkeen osa oppilaista olisi halunnut tuokioiden vielä jatkuvan. Opinnäytetyön perusteella voidaan ajatella, että toiminnallisten tuokioiden harjoittelu on oppilaista hauskaa ja herättää heissä paljon erilaisia ajatuksia. Havaittavissa on myös ryhmäytymistä oppilaiden välillä. Opinnäytetyö jää kokonaisuudessaan opettajien ja koulunkäynninohjaajien käyttöön.
Asiasanat
ryhmäytyminen, vuorovaikutus, toiminnallisuus, erityisluokka, erityislapset, pienryhmä, inklusiivinen opetus