Sales force job satisfaction and motivation : Case: Spa Hotel Peurunka
Haapsalo, Salla (2015)
Haapsalo, Salla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821404
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Kylpylähotelli Peurungan myyntipalvelun työntekijöiden työtyytyväisyyden ja motivaation nykytilaa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, olisiko niitä tarvetta parantaa tulevaisuudessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota näkemystä, kuinka Peurungan myyntipalvelua voitaisiin johtaa työntekijöiden kannalta tyydyttävämmin ja motivoivemmin keinoin.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytteessä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin teoriakehyksen aiheisiin pohjautuvan teemahaastattelun keinoin. Kaikki viisi myyntipalvelussa haastattelujen toteuttamisen aikaan työskennellyttä työntekijää haastateltiin, paitsi myyntipalvelun esimies. Teemahaastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, jotta tutkittavaa ilmiötä voitaisiin ymmärtää syvällisesti myyntipalvelun työntekijöiden henkilökohtaisten kokemusten ja mielipiteiden pohjalta.
Tutkimuksen tulokset viittasivat siihen, että työtyytyväisyytensä ja motivaationsa kannalta Peurungan myyntipalvelun työntekijät arvostivat vaihtelevuutta työnsä sisällössä, helppoa pääsyä tarvittaviin tietoihin ja välittämistä johtamisessa. Tutkimus osoitti, että työntekijät olivat melko tyytyväisiä ja motivoituneita työhönsä, mutta työtyytyväisyyden ja motivaation kasvattamiseksi muutamia parannuksia toivottiin. Siksi myyntipalvelun johdolle koottiin tulosten perusteella ehdotuksia työntekijöiden työtyytyväisyyden ja motivaation parantamiseksi tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa Peurungan myyntipalvelun johdolle koskien työntekijöiden ajatuksia ja toiveita työtyytyväisyyteen ja motivaatioon liittyen. Tuloksia ei voida sellaisenaan hyödyntää Peurungan muilla osastoilla, mutta tutkimuksen rakennetta voidaan hyödyntää vastaavien tulosten saamiseksi myös muita osastoja ajatellen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Kylpylähotelli Peurungan myyntipalvelun työntekijöiden työtyytyväisyyden ja motivaation nykytilaa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, olisiko niitä tarvetta parantaa tulevaisuudessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota näkemystä, kuinka Peurungan myyntipalvelua voitaisiin johtaa työntekijöiden kannalta tyydyttävämmin ja motivoivemmin keinoin.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytteessä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin teoriakehyksen aiheisiin pohjautuvan teemahaastattelun keinoin. Kaikki viisi myyntipalvelussa haastattelujen toteuttamisen aikaan työskennellyttä työntekijää haastateltiin, paitsi myyntipalvelun esimies. Teemahaastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, jotta tutkittavaa ilmiötä voitaisiin ymmärtää syvällisesti myyntipalvelun työntekijöiden henkilökohtaisten kokemusten ja mielipiteiden pohjalta.
Tutkimuksen tulokset viittasivat siihen, että työtyytyväisyytensä ja motivaationsa kannalta Peurungan myyntipalvelun työntekijät arvostivat vaihtelevuutta työnsä sisällössä, helppoa pääsyä tarvittaviin tietoihin ja välittämistä johtamisessa. Tutkimus osoitti, että työntekijät olivat melko tyytyväisiä ja motivoituneita työhönsä, mutta työtyytyväisyyden ja motivaation kasvattamiseksi muutamia parannuksia toivottiin. Siksi myyntipalvelun johdolle koottiin tulosten perusteella ehdotuksia työntekijöiden työtyytyväisyyden ja motivaation parantamiseksi tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa Peurungan myyntipalvelun johdolle koskien työntekijöiden ajatuksia ja toiveita työtyytyväisyyteen ja motivaatioon liittyen. Tuloksia ei voida sellaisenaan hyödyntää Peurungan muilla osastoilla, mutta tutkimuksen rakennetta voidaan hyödyntää vastaavien tulosten saamiseksi myös muita osastoja ajatellen.