Toimintamalli neljävuotiaiden lasten havainnointiin ja arviointiin päivähoidossa
Saukkola, Liisa (2015)
Saukkola, Liisa
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721378
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda Someron päivähoidon käyttöön toimintamalli neljävuotiaiden lasten havainnointiin ja arviointiin. Toimintamalli rajattiin neljävuotiaiden lasten havainnoinnin ja arvioinnin kehittämiseen päivähoidossa. Neljävuotiaiden lasten kohdalla yhteistyössä huoltajien ja lastenneuvolan kanssa pyritään havaitsemaan varhaisessa vaiheessa lapset, jotka tarvitsevat tukea oppimiseen. Kehittämishankkeen tuloksena syntynyt toimintamalli otettiin käyttöön Someron päivähoidossa neljävuotiaiden lasten havainnoinnin ja arvioinnin tueksi.
Toimintamallia neljävuotiaiden lasten havainnointiin ja arviointiin kehitettiin ja työstettiin vuosien 2014–2015 aikana. Työryhmään kuuluivat päivähoidon esimiehet ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Myös lastenneuvolan terveydenhoitajat osallistuivat toimintamallin kehittämiseen. Toimintamalli sisältää johdonmukaisen, teoriaa ja käytäntöä yhdistävän kokonaisuuden, joka etenee lasten havainnoinnista, arvioinnista ja varhaiskasvatuskeskustelusta lastenneuvolasta saatavaan palautteeseen. Toimintamalli sisältää ohjeistuksen, syventävän teoriaosuuden, päivähoidon arvio- ja havainnot lomakkeen neljävuotisneuvolaan sekä muita valmiita lomakepohjia ja materiaalia.
Kehittämishankkeen teoriaosuudessa käsitellään kehityspsykologiaa leikki-ikäisten lasten näkökulmasta, eri oppimiskäsityksiä, havainnointia ja arviointia varhaispedagogiikan lähtökohtina. Kehittämishankkeen toteuttamisessa on kuvattu toimintamallin kehittämisprosessi ja tulokset.
Kehittämishankkeen tuloksena syntynyt toimintamalli otettiin käyttöön Somerolla koko päivähoidossa syksyllä 2015. Kasvatushenkilöstö on perehdytetty toimintamallin sisältöön ja sen käyttämiseen.
Toimintamallia neljävuotiaiden lasten havainnointiin ja arviointiin kehitettiin ja työstettiin vuosien 2014–2015 aikana. Työryhmään kuuluivat päivähoidon esimiehet ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Myös lastenneuvolan terveydenhoitajat osallistuivat toimintamallin kehittämiseen. Toimintamalli sisältää johdonmukaisen, teoriaa ja käytäntöä yhdistävän kokonaisuuden, joka etenee lasten havainnoinnista, arvioinnista ja varhaiskasvatuskeskustelusta lastenneuvolasta saatavaan palautteeseen. Toimintamalli sisältää ohjeistuksen, syventävän teoriaosuuden, päivähoidon arvio- ja havainnot lomakkeen neljävuotisneuvolaan sekä muita valmiita lomakepohjia ja materiaalia.
Kehittämishankkeen teoriaosuudessa käsitellään kehityspsykologiaa leikki-ikäisten lasten näkökulmasta, eri oppimiskäsityksiä, havainnointia ja arviointia varhaispedagogiikan lähtökohtina. Kehittämishankkeen toteuttamisessa on kuvattu toimintamallin kehittämisprosessi ja tulokset.
Kehittämishankkeen tuloksena syntynyt toimintamalli otettiin käyttöön Somerolla koko päivähoidossa syksyllä 2015. Kasvatushenkilöstö on perehdytetty toimintamallin sisältöön ja sen käyttämiseen.