Musiikinteorian yhdistäminen pianonsoittotunnille : Perustaso 1/3
Wallin, Sini (2015)
Wallin, Sini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää keinoja musiikinteorian yhdistämiseen pianonsoittotunnille tasolla 1/3. Keinojen tuli sisältää 1/3-tasoon kuuluvat teoria-asiat, musiikin yleinen tuntemus sekä säveltapailua pianonsoiton lisäksi. Keinojen tuli olla mahdollisimman käytännönläheisiä ja 6-11-vuotiasta lasta innostavia. Ensin työssä perehdyttiin opetussuunnitelmaan. Sitten käsiteltiin lapsen musiikillista kehittymistä sekä eri osa-alueiden kehittymistä lapsella. Työssä pohdittiin myös erilaisia oppijoita, oppimisvaikeuksia sekä temperamentin ja muiden ominaisuuksien vaikutusta soittamisen oppimiseen. Erilaisia opetusmetodeja sekä arvioinnin ja palautteen merkitystä, sekä soittamiseen liittyvää motivaatiota käsiteltiin työssä. Jo olemassa olevaan aineistoon, eli pianokirjoihin ja teoriakirjoihin, perehdyttiin seuraavaksi. Niistä tehtiin arviointia ja poimittiin ideoita keinoihin sekä tulevaan kirjaan. Tutkimus tehtiin laadullisia menetelmiä käyttäen. Lisäksi keinoja testattiin käytännössä muutamalla soittotunnilla. Opinnäytetyön pohjalta aloitettiin myös varsinaisen oppikirjan tekeminen aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyössä kehitettiin erilaisia pelikortteja soittotunnille – nuottipelikortit nuottien opiskeluun, rytmikortit rytmien opiskeluun sekä asteikkokortit asteikoiden opiskeluun. Korteilla voi pelata monella eri tavalla, vain mielikuvitus oli rajana. Kortit todettiin kokeilujen perusteella hyödyllisiksi pianonsoiton oppimisessa. Myös musiikkisanaston opiskeluun keksittiin keinoja. Niitä harjoiteltiin käytännönläheisesti, soitettiin kappaletta ja opettaja huuteli musiikkisanastosta sanoja, jotka sitten toteutettiin. Soitinryhmien opiskeluun keksittiin, että leikkimällä pianon avulla eri soittimia, oppilas voi muistaa soittimet paremmin.
Myöhemmin voi vielä tutkia, miten tähän kaikkeen yhdistetään tietokoneet sekä muut tekniset laitteet.
Opinnäytetyössä kehitettiin erilaisia pelikortteja soittotunnille – nuottipelikortit nuottien opiskeluun, rytmikortit rytmien opiskeluun sekä asteikkokortit asteikoiden opiskeluun. Korteilla voi pelata monella eri tavalla, vain mielikuvitus oli rajana. Kortit todettiin kokeilujen perusteella hyödyllisiksi pianonsoiton oppimisessa. Myös musiikkisanaston opiskeluun keksittiin keinoja. Niitä harjoiteltiin käytännönläheisesti, soitettiin kappaletta ja opettaja huuteli musiikkisanastosta sanoja, jotka sitten toteutettiin. Soitinryhmien opiskeluun keksittiin, että leikkimällä pianon avulla eri soittimia, oppilas voi muistaa soittimet paremmin.
Myöhemmin voi vielä tutkia, miten tähän kaikkeen yhdistetään tietokoneet sekä muut tekniset laitteet.