Digital marknadsföringsstrategi
Blomqvist, Niklas (2015)
Blomqvist, Niklas
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721359
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hurudan digital marknadsföring som fungerar inom Business-to-Business-marknadsföring, samt med hjälp av de re-sultat som fås bygga upp en digital marknadsföringsstrategi för Business Intelli-gence-företaget Auroeolis Oy. I arbetet presenteras vad digital marknadsföring är och vad det innehåller, samt hur den fungerar. Huvudreferenserna i arbetet är Da-mian Ryans Understanding Digital Marketing: Marketing Strategies for Engaging the Digital Generation (2014), Dave Chaffeys och PR Smiths EMarketing EXcellence: Planning and Optimising your Digital Marketing (2013) och tre intervjuer som gjor-des. Undersökningen kommer endast att täcka de digitala marknadsföringssätt som Aureolis använder och kommer inte att ta i beaktande andra digitala marknadsfö-ringskanaler. I undersökningen kom det fram att företagets nätsidor är viktigaste di-gitala kanalen för företagen, dock uppskattas andra digitala kanaler även högt. Spe-ciellt om företaget har en välskriven och aktiv blogg och regelbundna nyhetsbrev bevisar det yrkeskunnighet och lyfter på företagets image. Det kom även fram att andra företag går igenom alla digitala medier då de undersöker och väljer en ny leve-rantör. Resultatet av undersökningen var att företagets nätsidor skall innehålla in-formativa texter om produkter och tjänster, samt referenser om tidigare arbeten. Bloggen och nyhetsbreven skall innehålla aktuella texter om branschen och företa-gets verksamhet. Där sociala median kan användas till att marknadsföra de andra mediernas texter, samt för att publicera oftare mera vardaglig information om före-taget. Genom att följa dessa metoder har företaget en sammanhängande digital marknadsföring med ett gemensamt mål och budskap.