"Soittamalla voiko parantaa maailmaa" : Terveysviestejä välittävä konsertti kokemuksena
Keroniva, Niina (2015)
Keroniva, Niina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721352
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin vuoden 2014 keväällä ja syksyllä Jos välitän- konserttitapahtumiin osallistuneiden kävijöiden kokemusta musiikin, laulun ja puheen keinoin välitetystä terveysviestinnästä.
Tutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää, onko musiikin käytöllä vaikuttavuutta terveysviestinnän tukena. Tutkimusongelmat olivat: 1. Minkälaisena Jos välitän- konserteissa kävijät ovat kokeneet konsertin välittömästi konsertin jälkeen? 2. Minkälaisena Jos välitän- konserteissa kävijät ovat kokeneet konsertin puoli vuotta konsertin jälkeen? 3. Minkälainen merkitys konsertilla on ollut kuulijan terveyskäyttäytymiseen hänen omasta mielestään?
Aineisto kerättiin Kajaanin Ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden kehittämistehtävänään laatimilla kyselylomakkeilla. Konsertteihin osallistuneet henkilöt saivat halutessaan vastata kyselyyn heti esityksen jälkeen, ja kevään konserteissa käyneille - osoitetietonsa antaneille - lähetettiin syksyllä uusintakysely, jonka tarkoituksena oli selvittää, oliko konserteilla ollut kauaskantoisempaa vaikutusta. Kyselylomakkeilla kerätty materiaali syötettiin SPSS for Windows - taulukkolaskentasovellukseen ja analysoitiin määrällisen tutkimuksen menetelmin. Tulokset on esitelty sekä kirjallisesti että taulukoina ja diagrammeina. Esitysgrafiikkaa on muokattu Excel-taulukkolaskentasovelluksella.
Tulokset: Konserttia pidettiin kokonaisuudessaan onnistuneena ja sillä oli positiivinen vaikutus enemmistöön vastanneista. Ikää lukuun ottamatta taustamuuttujilla: sukupuolella, Koulutustaustalla tai asuinpaikkakunnalla ei voitu osoittaa olevan merkitystä konserttikokemuksen vaikuttavuuteen. Uusintakyselyssä voitiin havaita itse konserttikokemuksen voimakkuuden lieventyneen, mutta monet olivat muuttaneet elintapojaan terveellisempään suuntaan.
Johtopäätökset: Tulosten perusteella konserttituote on vaikuttava terveyden edistämisen menetelmä, jonka jatkokehitys on perusteltua. Otoksen homogeenisyys ja vähäisyys etenkin uusintakyselyssä todennäköisesti korosti konserttituotteen vaikuttavuutta suhteessa koko väestöön. Jatkossa konsertteja voisi kohdentaa enemmän väestölle, joka ei muutoin harrasta kulttuuria.
Jatkotutkimuksena voisi analysoida tähän mennessä konserteissa kerättyä laadullisen ja määrällisen tutkimuksen aineistoa syvällisemmän konserttikokemusymmärryksen saavuttamiseksi.
Tutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää, onko musiikin käytöllä vaikuttavuutta terveysviestinnän tukena. Tutkimusongelmat olivat: 1. Minkälaisena Jos välitän- konserteissa kävijät ovat kokeneet konsertin välittömästi konsertin jälkeen? 2. Minkälaisena Jos välitän- konserteissa kävijät ovat kokeneet konsertin puoli vuotta konsertin jälkeen? 3. Minkälainen merkitys konsertilla on ollut kuulijan terveyskäyttäytymiseen hänen omasta mielestään?
Aineisto kerättiin Kajaanin Ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden kehittämistehtävänään laatimilla kyselylomakkeilla. Konsertteihin osallistuneet henkilöt saivat halutessaan vastata kyselyyn heti esityksen jälkeen, ja kevään konserteissa käyneille - osoitetietonsa antaneille - lähetettiin syksyllä uusintakysely, jonka tarkoituksena oli selvittää, oliko konserteilla ollut kauaskantoisempaa vaikutusta. Kyselylomakkeilla kerätty materiaali syötettiin SPSS for Windows - taulukkolaskentasovellukseen ja analysoitiin määrällisen tutkimuksen menetelmin. Tulokset on esitelty sekä kirjallisesti että taulukoina ja diagrammeina. Esitysgrafiikkaa on muokattu Excel-taulukkolaskentasovelluksella.
Tulokset: Konserttia pidettiin kokonaisuudessaan onnistuneena ja sillä oli positiivinen vaikutus enemmistöön vastanneista. Ikää lukuun ottamatta taustamuuttujilla: sukupuolella, Koulutustaustalla tai asuinpaikkakunnalla ei voitu osoittaa olevan merkitystä konserttikokemuksen vaikuttavuuteen. Uusintakyselyssä voitiin havaita itse konserttikokemuksen voimakkuuden lieventyneen, mutta monet olivat muuttaneet elintapojaan terveellisempään suuntaan.
Johtopäätökset: Tulosten perusteella konserttituote on vaikuttava terveyden edistämisen menetelmä, jonka jatkokehitys on perusteltua. Otoksen homogeenisyys ja vähäisyys etenkin uusintakyselyssä todennäköisesti korosti konserttituotteen vaikuttavuutta suhteessa koko väestöön. Jatkossa konsertteja voisi kohdentaa enemmän väestölle, joka ei muutoin harrasta kulttuuria.
Jatkotutkimuksena voisi analysoida tähän mennessä konserteissa kerättyä laadullisen ja määrällisen tutkimuksen aineistoa syvällisemmän konserttikokemusymmärryksen saavuttamiseksi.