YAMK-koulutus tulevaisuudessa : Asiantuntijoiden näkemyksiä yamk-koulutuksesta ja opettajan osaamisvaatimuksista tulevaisuudessa
Rantala, Suvi (2015)
Rantala, Suvi
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721351
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto, Sosiaali-ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus-ohjelma
Tekijä: Suvi Rantala
Opinnäytetyön nimi: YAMK-koulutus tulevaisuudessa
Työn ohjaaja: Yliopettaja Kirsi Koivunen, Yliopettaja Tiina Gallén
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä: 76+21 liitesivua
Tämä tutkimus toteutettiin osana valtakunnallista ylempi ammattikorkeakoulutus vahvaksi tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vaikuttajaksi –hanketta, jonka avulla on pyritty kehittämään koulutusta valtakunnallisesti vuosina 2014-2015. Hankkeen tavoitteena oli uudistaa ylempää ammattikorkeakoulututkintoa (yamk) siten, että tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (tki) vaikuttavuus vahvistuu ja toiminta profiloituu.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja ennakoida delfoi-menetelmän avulla tulevaisuuden yamk-koulutusta ja tulevaisuuden yamk-opettajan osaamista. Tutkimuksen tavoitteena oli saada asiantuntijoilta näkemyksiä siitä, miten ylempää ammattikorkeakoulutusta tulee tulevaisuudessa kehittää. Tutkimusjoukko koostui sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoista, yamk-opettajista ja –opiskelijoista sekä ylemmän amk-tutkinnon suorittaneista.
Tutkimus toteutettiin kolmivaiheisena: tulevaisuustyöpajana, webropol-kyselynä ja asiantuntija-paneelina. Laadulliset aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä ja määrällinen aineisto tilastollisin, kuvailevin menetelmin. Tutkimuksen skenaariot muodostettiin kaikkien kolmen tutkimusvaiheen, sekä laadullisten, että määrällisen aineiston analysoinnin jälkeen yhteenvetona. Skenaariot ovat kuvauksia siitä, miten todennäköisinä ja toivottavina yamk-koulutus ja opettajan osaaminen tulevaisuudessa näyttäytyvät asiantuntijoiden mielestä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yamk-koulutuksella on tulevaisuudessa vahva asema työelämälähtöisenä koulutuksena. Yamk-koulutuksen järjestäminen tulevaisuudessa tapahtuu pääsääntöisesti verkko-opintoina, joissa korostuu monialaisuus. Kansainvälisyys on merkittävä osa koulutusta ja koulutusta kehitetään tiiviisti yliopistojen ja työelämän kanssa. Tki-toiminnassa korostuu laaja-alainen yhteistyö eri toimijoiden kanssa ja sillä on vahvistava vaikutus koko yamk-koulutukseen. Yamk-opettajuutta määrittelee tulevaisuudessa teknologian ja yhteiskunnan muutokset. Opettajalta vaaditaan muutosvalmiutta ja kykyä sopeuttaa ja kehittää opetusmenetelmiä muutosten mukaisesti. Opettajuudessa korostuu vahva pedagoginen ja substans-siosaaminen sekä tki-toiminnan monipuolinen osaaminen. Myös sosiaalisen median ja verkkoteknologian osaaminen on tulevaisuudessa välttämätöntä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yamk-koulutuksen sekä ammatillisen opettajakoulutuksen kehittämisessä.
Asiasanat: ylempi ammattikorkeakoulututkinto, ammattikorkeakouluopettajuus, tulevaisuudentutkimus, Delfoi-menetelmä, tutkimus-kehitys- ja innovaatiotoiminta, työelämäkumppanuus, korkea-koulutus
Oulun ammattikorkeakoulu
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto, Sosiaali-ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus-ohjelma
Tekijä: Suvi Rantala
Opinnäytetyön nimi: YAMK-koulutus tulevaisuudessa
Työn ohjaaja: Yliopettaja Kirsi Koivunen, Yliopettaja Tiina Gallén
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä: 76+21 liitesivua
Tämä tutkimus toteutettiin osana valtakunnallista ylempi ammattikorkeakoulutus vahvaksi tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vaikuttajaksi –hanketta, jonka avulla on pyritty kehittämään koulutusta valtakunnallisesti vuosina 2014-2015. Hankkeen tavoitteena oli uudistaa ylempää ammattikorkeakoulututkintoa (yamk) siten, että tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (tki) vaikuttavuus vahvistuu ja toiminta profiloituu.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja ennakoida delfoi-menetelmän avulla tulevaisuuden yamk-koulutusta ja tulevaisuuden yamk-opettajan osaamista. Tutkimuksen tavoitteena oli saada asiantuntijoilta näkemyksiä siitä, miten ylempää ammattikorkeakoulutusta tulee tulevaisuudessa kehittää. Tutkimusjoukko koostui sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoista, yamk-opettajista ja –opiskelijoista sekä ylemmän amk-tutkinnon suorittaneista.
Tutkimus toteutettiin kolmivaiheisena: tulevaisuustyöpajana, webropol-kyselynä ja asiantuntija-paneelina. Laadulliset aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä ja määrällinen aineisto tilastollisin, kuvailevin menetelmin. Tutkimuksen skenaariot muodostettiin kaikkien kolmen tutkimusvaiheen, sekä laadullisten, että määrällisen aineiston analysoinnin jälkeen yhteenvetona. Skenaariot ovat kuvauksia siitä, miten todennäköisinä ja toivottavina yamk-koulutus ja opettajan osaaminen tulevaisuudessa näyttäytyvät asiantuntijoiden mielestä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yamk-koulutuksella on tulevaisuudessa vahva asema työelämälähtöisenä koulutuksena. Yamk-koulutuksen järjestäminen tulevaisuudessa tapahtuu pääsääntöisesti verkko-opintoina, joissa korostuu monialaisuus. Kansainvälisyys on merkittävä osa koulutusta ja koulutusta kehitetään tiiviisti yliopistojen ja työelämän kanssa. Tki-toiminnassa korostuu laaja-alainen yhteistyö eri toimijoiden kanssa ja sillä on vahvistava vaikutus koko yamk-koulutukseen. Yamk-opettajuutta määrittelee tulevaisuudessa teknologian ja yhteiskunnan muutokset. Opettajalta vaaditaan muutosvalmiutta ja kykyä sopeuttaa ja kehittää opetusmenetelmiä muutosten mukaisesti. Opettajuudessa korostuu vahva pedagoginen ja substans-siosaaminen sekä tki-toiminnan monipuolinen osaaminen. Myös sosiaalisen median ja verkkoteknologian osaaminen on tulevaisuudessa välttämätöntä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yamk-koulutuksen sekä ammatillisen opettajakoulutuksen kehittämisessä.
Asiasanat: ylempi ammattikorkeakoulututkinto, ammattikorkeakouluopettajuus, tulevaisuudentutkimus, Delfoi-menetelmä, tutkimus-kehitys- ja innovaatiotoiminta, työelämäkumppanuus, korkea-koulutus