Kansainvälisille hoitotyön vaihto-opiskelijoille vertaisorientaatio Suomen käytännön harjoitteluun
Pirinen, Laura (2015)
Pirinen, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa käytännön hoitotyönharjoitteluun orientaatio materiaalia kansainvälisille vaihto-opiskelijoille ja arvioida vertaisopetuksen toimivuutta orientaatiotuntien pitämisessä. Tavoitteena on hyödyntää aistientilaa orientaatiotuntien ohella. Toiminnallisena
opinnäytetyönä tarkoituksena on samalla kehittää omia ohjaustaitoja ja kielitaitoa tulevaa sairaanhoitaja ammattia varten.
Opinnäytetyön aihevalinta varmistui omasta kulttuurisesta kokemuksesta Espanjassa työharjoittelussa, kun huomasin eroavaisuudet Espanjan ja Suomen välisillä harjoitteluilla. Espanjalaisilla hoitotyönopiskelijoilla ei ole lainkaan harjoittelun aikana tehtäviä, vaan he tekevät ainoastaan käytännön työtä. Tällä voi olla myös vaikutusta ammatillisenkasvun kehittymiseen.
Orientaatiomateriaalin laadin ajatuskartan pohjalta (Liite 1.) Hyödynsin yhteyksiäni käyttäen orientaatiomateriaalin kieliasutarkistuksessa BBA- tutkinnon suorittaneella. Huhtikuussa 2015 toteutin vertaisorientaatiotunnit aistientilassa. Erilainen oppimisympäristö luo keskustelua ja ajatuksia vaivattomasti aisteja hyödyntäen. Vertaisopetuksesta hyötyy molemmat osapuolet ja opettaja roolia ei välttämättä tarvita. Tavoitteenani oli jakaa kokemuksia ja luoda keskustelua sekä käydä heidän aiempia taitojaan ja harjoittelupaikkoja läpi. Orientaatiotunneille
osallistuminen oli vapaaehtoista ja kaikki pääsivät paikalle, joilla ei ollut muita opiskeluun liittyviä tunteja. Osallistujia oli paikalla seitsemän.
Opinnäytetyötäni voidaan hyödyntää jatkossa kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden orientoimiseen käytännön hoitotyönharjoitteluun Suomessa. Orientaatio materiaalipohjaa voi kehittää tarpeen mukaan eri harjoittelualan mukaan. Laatimalla kyselylomakkeen vaihtoopiskelijoille harjoittelun jälkeen, olisi suurta hyötyä. Lomakkeen avulla tulisi ilmi haasteellisimmat
asiat vaihto-opiskelijoille Suomen käytännön harjoittelussa ja lomakkeen avulla orientaatiotunteja voisi kehittää.
opinnäytetyönä tarkoituksena on samalla kehittää omia ohjaustaitoja ja kielitaitoa tulevaa sairaanhoitaja ammattia varten.
Opinnäytetyön aihevalinta varmistui omasta kulttuurisesta kokemuksesta Espanjassa työharjoittelussa, kun huomasin eroavaisuudet Espanjan ja Suomen välisillä harjoitteluilla. Espanjalaisilla hoitotyönopiskelijoilla ei ole lainkaan harjoittelun aikana tehtäviä, vaan he tekevät ainoastaan käytännön työtä. Tällä voi olla myös vaikutusta ammatillisenkasvun kehittymiseen.
Orientaatiomateriaalin laadin ajatuskartan pohjalta (Liite 1.) Hyödynsin yhteyksiäni käyttäen orientaatiomateriaalin kieliasutarkistuksessa BBA- tutkinnon suorittaneella. Huhtikuussa 2015 toteutin vertaisorientaatiotunnit aistientilassa. Erilainen oppimisympäristö luo keskustelua ja ajatuksia vaivattomasti aisteja hyödyntäen. Vertaisopetuksesta hyötyy molemmat osapuolet ja opettaja roolia ei välttämättä tarvita. Tavoitteenani oli jakaa kokemuksia ja luoda keskustelua sekä käydä heidän aiempia taitojaan ja harjoittelupaikkoja läpi. Orientaatiotunneille
osallistuminen oli vapaaehtoista ja kaikki pääsivät paikalle, joilla ei ollut muita opiskeluun liittyviä tunteja. Osallistujia oli paikalla seitsemän.
Opinnäytetyötäni voidaan hyödyntää jatkossa kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden orientoimiseen käytännön hoitotyönharjoitteluun Suomessa. Orientaatio materiaalipohjaa voi kehittää tarpeen mukaan eri harjoittelualan mukaan. Laatimalla kyselylomakkeen vaihtoopiskelijoille harjoittelun jälkeen, olisi suurta hyötyä. Lomakkeen avulla tulisi ilmi haasteellisimmat
asiat vaihto-opiskelijoille Suomen käytännön harjoittelussa ja lomakkeen avulla orientaatiotunteja voisi kehittää.