Kansainväliseen vaihtoon lähtijän perehdytysprosessin kehittäminen : case TAMK
Hakkarainen, Hilkka (2015)
Hakkarainen, Hilkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721313
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vaihtoonlähtevien opiskelijoiden perehdyttämistä Tampereen ammattikorkeakoulun kansainvälisten palveluiden yksikössä, myöhemmin työssä TAMKin kv-palvelut. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi perehdytyksen työkalu perehdyttämisprosessin tueksi.
Työn teoriaosuudessa keskityttiin tarkastelemaan perehdyttämistä, mentorointia sekä valmennusta. Perehdyttäminen mielletään ensisijaisesti organisaation tasolla tapahtuvaksi, lain määrittämäksi toiminnaksi. Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä sovellettiin tätä teoriaa opiskelijoiden perehdyttämiseen. Mentorointi on yksi vanhimmista kehittämisen muodoista ja myös hyvin ajankohtainen tapa hyödyntää työpaikan sisäistä osaamista. Valmentaminen ei ole vielä saanut vakinaista sijaa Suomessa työskentelytapana. Valmennuksen tavoitteena on nostaa tiedon ja taidon tasoa ja hyödyntää kaikki osaaminen, jota organisaatiossa jo on ja kehittää osaamista edelleen. Hiljaisen tiedon-käsite otettiin myös teoriaosuuteen kansainvälisyys näkökulman ohella.
Työn tueksi toteutettiin määrällinen tutkimus vaihdossa käyneille opiskelijoille. Kyselyn vastausten pohjalta luotiin uusi perehdytyksen työkalu. Toimeksiantajalle kehiteltiin uusi vaihto-opiskelijoiden perehdyttämisen työkalu sekä uusia ideoita vanhojen vaihto-opiskelijoiden tiedon hyödyntämiseen. Opinnäytetyö mahdollistaa jatkotutkimuksia, kuten kuinka työkalu on toiminut käytännössä.
Työn teoriaosuudessa keskityttiin tarkastelemaan perehdyttämistä, mentorointia sekä valmennusta. Perehdyttäminen mielletään ensisijaisesti organisaation tasolla tapahtuvaksi, lain määrittämäksi toiminnaksi. Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä sovellettiin tätä teoriaa opiskelijoiden perehdyttämiseen. Mentorointi on yksi vanhimmista kehittämisen muodoista ja myös hyvin ajankohtainen tapa hyödyntää työpaikan sisäistä osaamista. Valmentaminen ei ole vielä saanut vakinaista sijaa Suomessa työskentelytapana. Valmennuksen tavoitteena on nostaa tiedon ja taidon tasoa ja hyödyntää kaikki osaaminen, jota organisaatiossa jo on ja kehittää osaamista edelleen. Hiljaisen tiedon-käsite otettiin myös teoriaosuuteen kansainvälisyys näkökulman ohella.
Työn tueksi toteutettiin määrällinen tutkimus vaihdossa käyneille opiskelijoille. Kyselyn vastausten pohjalta luotiin uusi perehdytyksen työkalu. Toimeksiantajalle kehiteltiin uusi vaihto-opiskelijoiden perehdyttämisen työkalu sekä uusia ideoita vanhojen vaihto-opiskelijoiden tiedon hyödyntämiseen. Opinnäytetyö mahdollistaa jatkotutkimuksia, kuten kuinka työkalu on toiminut käytännössä.