Mobiilipelin suunnittelu ja julkaiseminen Windows Phone 8 -alustalle
Hurske, Erkka (2015)
Hurske, Erkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721302
Tiivistelmä
Peliteollisuus on maailman nopeimmin kasvava viihdeala. Kehittäjien on mahdollista nykyisten työkalujen avulla tehdä peli hyvin pienillä resursseilla. Aloittava pelinkehittäjä ei välttämättä tiedä, mitä kaikkea pelinkehitykseen sisältyy. Tämä opinnäytetyö on toteutettu tavoitteenaan antaa aloittavalle kehittäjäryhmälle käsitys siitä, mitä pelinkehittäminen on ja mitä kaikkea siinä tulisi ottaa huomioon. Tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja julkaista peli Windows Phone 8 -alustalle sekä tarkastella prosessiin liittyviä seikkoja teorian tasolla.
Opinnäytetyössä suunniteltiin, toteutettiin ja julkaistiin yksinkertainen mobiilipeli. Työssä käsitellään teorian tasolla sitä, mitä vaiheita kuuluu pelin yleiseen suunnitteluun ja hyvään sisältösuunnitelmaan. Työssä kerrotaan oman pelitoteutuksen suunnittelu. Itse toteutus tehtiin Unity-pelimoottorilla, jonka käyttöä ja ominaisuuksia käsitellään laajemminkin. Ohjelmointia käsitellään laajahkosti eikä lukijalta odoteta perehtymistä ohjelmoimiseen. Pelin julkaisua käsittelevässä osiossa kerrotaan Windows-kehittäjätilin luomisesta sekä siitä, mitä seikkoja oman pelin julkaisemisessa Windows Kaupassa tulee ottaa huomioon.
Lopputuloksena opinnäytetyössä on toimiva ja lähes julkaisuvalmis mobiilipeli Windows Phone 8 -alustalle. Pelistä on jouduttu karsimaan muutama suunnitelmassa kerrottu ominaisuus. Näiden ominaisuuksien sekä äänien puuttuminen ovat syynä pelin julkaisematta jättämiseen. Opinnäytetyöstä saa kuitenkin kuvan siitä, mitä pelinkehittäminen on ja mitä siinä kannattaa ottaa huomioon. Lisäksi voidaan todeta, että toimivan pelin tekeminen ei vaadi monijäsenistä kehitystiimiä vaan se voi onnistua yhdeltäkin henkilöltä.
Opinnäytetyössä suunniteltiin, toteutettiin ja julkaistiin yksinkertainen mobiilipeli. Työssä käsitellään teorian tasolla sitä, mitä vaiheita kuuluu pelin yleiseen suunnitteluun ja hyvään sisältösuunnitelmaan. Työssä kerrotaan oman pelitoteutuksen suunnittelu. Itse toteutus tehtiin Unity-pelimoottorilla, jonka käyttöä ja ominaisuuksia käsitellään laajemminkin. Ohjelmointia käsitellään laajahkosti eikä lukijalta odoteta perehtymistä ohjelmoimiseen. Pelin julkaisua käsittelevässä osiossa kerrotaan Windows-kehittäjätilin luomisesta sekä siitä, mitä seikkoja oman pelin julkaisemisessa Windows Kaupassa tulee ottaa huomioon.
Lopputuloksena opinnäytetyössä on toimiva ja lähes julkaisuvalmis mobiilipeli Windows Phone 8 -alustalle. Pelistä on jouduttu karsimaan muutama suunnitelmassa kerrottu ominaisuus. Näiden ominaisuuksien sekä äänien puuttuminen ovat syynä pelin julkaisematta jättämiseen. Opinnäytetyöstä saa kuitenkin kuvan siitä, mitä pelinkehittäminen on ja mitä siinä kannattaa ottaa huomioon. Lisäksi voidaan todeta, että toimivan pelin tekeminen ei vaadi monijäsenistä kehitystiimiä vaan se voi onnistua yhdeltäkin henkilöltä.