Sponsorisuhteiden kehittäminen festivaalitapahtumassa : Case: Traktorijatzit
Rutanen, Katri (2015)
Rutanen, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Viitasaarella toimivan Traktorijatzit-tapahtuman sponsoreiden kokemuksia tehdystä sponsoriyhteistyöstä. Tarve opinnäytetyölle tuli toimeksiantajalta, joka ei aikaisemmin ollut tehnyt haastatteluita sponsoreilleen. Toimeksiantajalla ei ollut tietoa siitä, miten sponsorit kokevat yhteistyön, mitä heidän mielestään yhteistyössä voisi kehittää ja ovatko he valmiita jatkamaan yhteistyötä jatkossa.
Tarkoituksena oli tuottaa tapahtuman järjestäjille tarpeellista tietoa sponsorisuhteiden kehittämiseksi jotta tapahtuman jatkuvuus varmistetaan.
Opinnäytetyön taustatekijöinä toimivat sponsorointi, asiakaslähtöinen palvelun kehittäminen ja tyytyväisyys. Taustakirjallisuus opinnäytetyölle koottiin sponsoroinnin ja asiakkuuden näkökulmasta. Opinnäytteessä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelun teemana oli sponsoriyhteistyön eri ulottuvuudet Traktorijatzit-tapahtumassa. Haastattelut toteutettiin syksyn 2015 aikana ja niitä tehtiin yhteensä 12 kappaletta.
Haastatteluista saatiin paljon materiaalia toimeksiantajalle, josta on hyötyä tulevia vuosia ajatellen. Sponsorit olivat pääosin tyytyväisiä tehtyyn yhteistyöhön. Tuli ilmi, että Traktorijatzit-tapahtuman sponsorointi on useimmille sponsoreille ”hyvän mielen” tukemista.
Muutamista sponsoreilta tulleista kehitysehdotuksista ja taustakirjallisuudesta saatiin koostettua suoria käytännön toimenpiteitä, joiden avulla sponsoriyhteistyö voi kehittyä jatkossa. Näistä kehitystoimenpiteistä ”ideapaja” menee suoraan käytäntöön tammikuussa 2016 opinnäytetyön tekijän toimesta.
Tarkoituksena oli tuottaa tapahtuman järjestäjille tarpeellista tietoa sponsorisuhteiden kehittämiseksi jotta tapahtuman jatkuvuus varmistetaan.
Opinnäytetyön taustatekijöinä toimivat sponsorointi, asiakaslähtöinen palvelun kehittäminen ja tyytyväisyys. Taustakirjallisuus opinnäytetyölle koottiin sponsoroinnin ja asiakkuuden näkökulmasta. Opinnäytteessä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelun teemana oli sponsoriyhteistyön eri ulottuvuudet Traktorijatzit-tapahtumassa. Haastattelut toteutettiin syksyn 2015 aikana ja niitä tehtiin yhteensä 12 kappaletta.
Haastatteluista saatiin paljon materiaalia toimeksiantajalle, josta on hyötyä tulevia vuosia ajatellen. Sponsorit olivat pääosin tyytyväisiä tehtyyn yhteistyöhön. Tuli ilmi, että Traktorijatzit-tapahtuman sponsorointi on useimmille sponsoreille ”hyvän mielen” tukemista.
Muutamista sponsoreilta tulleista kehitysehdotuksista ja taustakirjallisuudesta saatiin koostettua suoria käytännön toimenpiteitä, joiden avulla sponsoriyhteistyö voi kehittyä jatkossa. Näistä kehitystoimenpiteistä ”ideapaja” menee suoraan käytäntöön tammikuussa 2016 opinnäytetyön tekijän toimesta.