Suomalaisen ja tanskalaisen käsikirjoittamisen ja tuottamisen vertailu julkisessa viestintäyhtiössä
Lehtovaara, Wille (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721281
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä tanskalaisen julkisen palvelun televisiodraaman käsikirjoitus- ja tuottamisprosesseihin, sekä kriteereihin joilla korkealaatuinen draama luodaan. Tutkimus peilaa näitä tanskalaisia strategisesti suunniteltuja työskentelyprosesseja Suomen Yleisradion draamaosaston toimintamalleihin ja etsii yhteneväisyyksiä sekä eroavuuksia. Pienen maan ja kielialueen tuotantokulttuurin tutkimisen tavoitteena on tunnistaa edes osa niistä rakenteista, strategioista, valinnoista ja yhteistyöstä, joiden pohjalta tanskalainen julkisen palvelun viestintäyhtiö on nauttinut kotimaista sekä kansainvälistä suosiota.
Kartoittamalla haastatteluiden kautta suomalaisen julkisen palvelun televisiodraaman työtapoja ja vertaamalla tanskalaisten draamastrategiaa suomalaiseen tuotantokulttuuriin, voidaan analysoida suomalaisen Yleisradion televisiodraaman työskentelymallien vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulevaisuuden uhkia ja mahdollisuuksia.
Tutkimuksessa esille nousivat suomalaisen Yle Draaman ja tanskalaisen DR Fiktion erilaiset lähestymistavat draaman tuottamiseen ja käsikirjoittamiseen. Suurimmat eroavaisuudet olivat käsikirjoittajan arvostamisessa tuotannon tärkeimmäksi henkilöksi, talonsisäisen henkilöstön määrässä ja työnkuvassa sekä tuottajan mahdollisuudessa valita parhaat avainhenkilöt tuotantoihinsa maan media-alalta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on kolme ehdotusta, joilla on vaikutusta uuden laadukkaan draamasarjan luomisessa. Yhden näkemyksen –malli käsikirjoittamisessa ja tuottamisessa, julkisen viestintäyhtiön altistaminen kilpailulle draaman kehittelyprosessissa riippumattomia tuotantoyhtiöitä vastaan ja kauaskantoisen strategisen suunnittelun tärkeys draamaosastolla, sekä sen sidosryhmissä kuten oppilaitoksissa.
Kartoittamalla haastatteluiden kautta suomalaisen julkisen palvelun televisiodraaman työtapoja ja vertaamalla tanskalaisten draamastrategiaa suomalaiseen tuotantokulttuuriin, voidaan analysoida suomalaisen Yleisradion televisiodraaman työskentelymallien vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulevaisuuden uhkia ja mahdollisuuksia.
Tutkimuksessa esille nousivat suomalaisen Yle Draaman ja tanskalaisen DR Fiktion erilaiset lähestymistavat draaman tuottamiseen ja käsikirjoittamiseen. Suurimmat eroavaisuudet olivat käsikirjoittajan arvostamisessa tuotannon tärkeimmäksi henkilöksi, talonsisäisen henkilöstön määrässä ja työnkuvassa sekä tuottajan mahdollisuudessa valita parhaat avainhenkilöt tuotantoihinsa maan media-alalta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on kolme ehdotusta, joilla on vaikutusta uuden laadukkaan draamasarjan luomisessa. Yhden näkemyksen –malli käsikirjoittamisessa ja tuottamisessa, julkisen viestintäyhtiön altistaminen kilpailulle draaman kehittelyprosessissa riippumattomia tuotantoyhtiöitä vastaan ja kauaskantoisen strategisen suunnittelun tärkeys draamaosastolla, sekä sen sidosryhmissä kuten oppilaitoksissa.