Nuorten kokemuksia mielenterveyskuntoutumisesta - ohjaamisen merkitys tuetussa asumisessa
Aho, Jenni; Kiander, Heidi (2015)
Aho, Jenni
Kiander, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tuetun asumisen yksikössä asuneiden nuorten kokemuksia ohjauksesta, ohjausmenetelmistä sekä niiden merkityksistä heidän elämässään. Tavoitteena oli tuoda esille myös ohjauksen mahdollisia kehittämiskohteita, joita toimeksiantaja voisi hyödyntää palvelujensa kehittämisessä. Työ rajattiin koskemaan jo tuetun asumisen piiristä pois muuttaneita nuoria ja heidän kokemuksiaan.
Tutkimusmateriaali kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Aineisto koostuu neljästä haastattelusta, joiden analysointi tapahtui teemoittelemalla. Toimeksiantajana oli eräs keskisuomalainen tuettua asumista tarjonnut yritys.
Haastatteluista nousi esille omaohjaajan tärkeys luottamuksellisen suhteen luomisessa ja kuntoutumisen etenemisessä. Nuoret kokivat saaneensa suurinta hyötyä ohjauskeskusteluista. Keskusteluista nuoret kokivat saavansa tukea ja kannustusta aloittaa hoitamaan arjen asioita aluksi ohjaajan avulla ja lopulta itsenäisesti.
Kaikki haastatellut olisivat toivoneet enemmän vertaistukea. Haastatelluista nuorista kolme kokivat tuetun asumisen jakson hyödylliseksi ja merkittäväksi. Yksi haastateltavista ei kokenut saaneensa suurtakaan hyötyä asumisjaksostaan, mutta hänkään ei osannut nimetä kehittämiskohteita saamalleen ohjaukselle. Jatkotutkimushaasteena olisikin hyvä saada juuri tällaisten nuorten kokemuksia esille.
Tutkimusmateriaali kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Aineisto koostuu neljästä haastattelusta, joiden analysointi tapahtui teemoittelemalla. Toimeksiantajana oli eräs keskisuomalainen tuettua asumista tarjonnut yritys.
Haastatteluista nousi esille omaohjaajan tärkeys luottamuksellisen suhteen luomisessa ja kuntoutumisen etenemisessä. Nuoret kokivat saaneensa suurinta hyötyä ohjauskeskusteluista. Keskusteluista nuoret kokivat saavansa tukea ja kannustusta aloittaa hoitamaan arjen asioita aluksi ohjaajan avulla ja lopulta itsenäisesti.
Kaikki haastatellut olisivat toivoneet enemmän vertaistukea. Haastatelluista nuorista kolme kokivat tuetun asumisen jakson hyödylliseksi ja merkittäväksi. Yksi haastateltavista ei kokenut saaneensa suurtakaan hyötyä asumisjaksostaan, mutta hänkään ei osannut nimetä kehittämiskohteita saamalleen ohjaukselle. Jatkotutkimushaasteena olisikin hyvä saada juuri tällaisten nuorten kokemuksia esille.