Utvecklingssamtalens betydelse i dagens arbetsliv : En undersökning om hur arbetstagare vid en kassa-avdelning ser på utvecklingssamtal
Laurén, Ksenia (2015)
Laurén, Ksenia
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721246
Tiivistelmä
Utvecklingssamtal är ett styrverktyg som de flesta företagen använder. Samtalet är mellan chefen och anställda och ordnas regelbundet. Utvecklingssamtalets mening är att utveckla verksamheten och anställda. Arbetsvälmåendet och chefens arbete är två viktiga teman som diskuteras och påverkar utvecklingssamtal. Examensarbetets tre hörnstenar är därmed: utvecklingssamtal, arbetsvälmåendet och chefens arbete. Undersökningen utförs i två livsmedelsbutiker där respondenterna arbetar vid kassa-avdelningen. Syftet med undersökningen är att se hur relevanta utvecklingssamtal är i livsmedelbutik X och Y. I teoridelen beskrivs chefens roll och uppgift i ett företag, arbetsvälmåendets olika delområden, utvecklingssamtal och livsmedelsbutik X och Y. Undersökningen genomförs som en elektronisk enkät och delas ut via Facebook och på arbetsplatsen. Undersökningen är delad lika som teorin i de tre kategorierna dvs. chefens arbete, välmående och utvecklingssamtal. Formuläret innehåller tio frågor varav en del innehåller ett antal påståenden som besvaras med skalan 1-6, inte av samma åsikt till alldeles av samma åsikt. Resultatet visar att de anställda anser att utvecklingssamtal är nyttiga. Många tycker ändå att utvecklingssamtal borde ordnas minst två gånger om året och att själva samtalsmiljön borde vara mer vardaglig. Respondenterna anser att chefen arbetar väl då alla påståenden angående chefen har höga medeltal. Resultatet visar att många anställda har problem med motivationen och ergonomin. På basen av undersökningen kan man komma med olika förslag på hur utvecklingssamtal kan utvecklas i livsmedelsbutik X och Y. Exempel på det är att utvecklingssamtal borde arrangeras minst två gånger om året och borde ordnas i en lugn och bekväm omgivning. Chefen skall också ta varje anställd som en individ och ta mer hänsyn till arbetsvälmåendet. Performance appraisal is a management tool that most companies use. The conversation is between the manager and the employees and arranges regularly. Performance appraisals meaning is to develop the company and employees. Wellbeing at the workplace and the manager's work are two important themes discussed and affects the performance appraisal. The three cornerstones in this thesis are therefore: performance appraisal, wellbeing at work and the manager's work. The survey is given out in two supermarkets where respondents work at the checkout. The purpose of the study is to see how relevant performance appraisal is in supermarket X and Y. The theory part describes the manager's role and mission in a company, work wellbeing’s different areas, performance appraisal and supermarket X and Y. The survey is in electronical form and is distributed via Facebook and at the workplace. The survey is also divided like the theory in three categories i.e. the manager's work, wellbeing and performance appraisal. The survey contains of 10 questions. Some questions contains statements which are answered with a scale of 1-6, do not agree to completely agree. The results show that the employees believe that performance appraisal is useful. Many however think that performance appraisal should be ar-ranged at least twice a year and that the environment should be more relaxed. Respondents think that the manager is working well when almost all statements regarding the manager have high numbers. The result shows that many employees have problems with motivation and ergonomics. On the basis of the research, different conclusions regarding the performance appraisal in supermarket X and Y can be made. For example the performance appraisal should be arranged at least twice a year and are should be organized in a quiet and comfortable environment. The manager should also take each employee as an individual and take more into consideration the work wellbeing.