Mumin : Varumärkets image vs varumärkets personlighet
Sandell, Saara (2015)
Sandell, Saara
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721233
Tiivistelmä
Undersökningen gjordes för att jämföra vad de som följer Mumin på sociala medier och via e-post anser att Mumin som varumärke står för jämfört med vad All Things Commerce och Moomin Characters vill att det ska stå för. För att få en bild på hur varumärkets personlighet uppfattas. Som modell för undersökningen användes Jennifer Aakers modell för varumärkets personlighet. Metoden som användes var en webbenkät som lades ut via sociala medier och via e-post. Sammanlagt blev det en population på knappa 3500, alla duplikat gicks igenom och togs bort. Syftet med arbetet var att ta reda på ifall det finns skillnader mellan vad Moomin Characters vill att Mumin som varumärke skall stå för jämfört med vad de som följer med Mumin dagligen via olika kanaler uppfattar att varumärket står för. Som material användes skriftliga källor samt elektroniska källor för att få en så heltäckande bild på ämnesområdet som möjligt. Slutsatsen som kunde dras av analysen var att det inte finns några större skillnader mellan de olika populationerna, endast en dimension ”överklassig” av Aakers teori kan anses skilja sig märkbart mellan de två populationerna. Från företagets synvinkel kan det anses positivt att inga större skillnader kom fram, det Moomin Characters och All Things Commerce vill signalera utåt verkar lyckas. The survey was done to compare how those who follow Moomin on social media and through emails perceive Moomin as a brand compared to how All Things Commerce and Moomin Characters want them to perceive the brand. Jennifer Aaker’s model for brand personality was used as the model for how the survey was done. The method was a web questionnaire that was distributed through social media and email. As a total almost 3500 people answered the survey, all duplicates were deleted to minimize them affecting the results. The aim for this thesis work was to find out if there are any differences between how Moomin Characters wants people to view the Moomin brand and how people actually perceive it. As sources for the information in this work both written and electronic sources were used to get as wide a perspective on the topic as possible. As a conclusion no significant differences were found, only the smaller dimension “upper class” based on Aaker’s theory had differences that should be noted. From the company’s perspective it can be considered a positive thing that no significant differences were found, what Moomin Characters and All Things Commerce want to signal is perceived in a desired way on the most parts.