Markkinointisuunnitelma : case Kuopion Käsityöyhdistys Käsillä ry
Kankkunen, Saija; Kahila, Sonja (2015)
Kankkunen, Saija
Kahila, Sonja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721220
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Facebook-sivut sekä sen yhteydessä kattava markkinointisuunnitelma pienelle kuopiolaiselle käsityöyhdistykselle, Käsillä ry:lle. Yhdistys on perustettu vuonna 2014 ja sen toiminnan pääperiaatteena on vanhojen käsityötaitojen, kuten kankaan kudonnan, neulo-misen ja huovuttamisen opettaminen, ja näiden harrastuksen ylläpitäminen. Käsillä ry toimii yleishyödyllisellä periaatteella ja sen tarkoituksena ei ole tehdä taloudellista voittoa. Yhdistys järjestää kursseja lapsille ja nuo-rille, sekä myös varttuneemmalle ikäluokalle. Yhdistyksen tilat sijaitsevat Kuopion keskusta-alueella.
Nuori yhdistys tarvitsi apua tunnettuuden lisäämisessä sekä Facebook-markkinoinnissa. Osana opinnäytetyötä loimme yhdistykselle kokonaan uudet ja toimivat Facebook-sivut sekä käyttöoppaan niiden käytöstä. Tämä oli heille oivallinen tapa tavoittaa uusia asiakkuuksia sekä ylläpitää suhteita nykyisiin jäseniin. Laadimme vuoden ajalle toimenpidesuunnitelman, jossa esitimme erityyppisiä, uusia mahdollisia markkinointikeinoja sekä ehdotimme käsityökurssien uudistamista. Laadimme myös pienimuotoisen asiakaskyselyn, jolla selvitimme asiak-kaiden parannusehdotuksia, toivomuksia ja tyytyväisyyttä yhdistyksen toimintaan liittyen.
Teoriaosuudessa käsittelimme markkinointia, markkinointisuunnitelman tekoa sekä sosiaalisen median markkinointia. Hyödynsimme useita teoreettisia markkinointimalleja, kuten SWOT-analyysia, Pestel-analyysia sekä benchmarkingia. Yksi osa työmme teoreettista pohjaa oli markkinointimix, eli seitsemän P:n kilpailukeinomalli.
Opinnäyteytön empiirinen osuus toteutettiin olemalla tiiviissä yhteistyössä yhdistyksen toimijoiden kanssa. Haastattelimme ja keskustelimme heidän kanssaan useaan otteeseen sekä kasvotusten että sähköpostitse. Näin saimme selville, minkälaisissa markkinallisissa seikoissa he tarvitsivat apua.
Tässä opinnäytetyössä tekemiämme pohdintoja ja esittämiämme markkinointimalleja Käsillä ry voi hyödyntää jatkossakin. On myös tärkeää, että yhdistys jatkaa tulevaisuudessa säännöllistä markkinointia esimerkiksi Facebook-sivuillaan ja näin ollen ylläpitää asiakassuhteita ja heidän kiinnostustaan.
Nuori yhdistys tarvitsi apua tunnettuuden lisäämisessä sekä Facebook-markkinoinnissa. Osana opinnäytetyötä loimme yhdistykselle kokonaan uudet ja toimivat Facebook-sivut sekä käyttöoppaan niiden käytöstä. Tämä oli heille oivallinen tapa tavoittaa uusia asiakkuuksia sekä ylläpitää suhteita nykyisiin jäseniin. Laadimme vuoden ajalle toimenpidesuunnitelman, jossa esitimme erityyppisiä, uusia mahdollisia markkinointikeinoja sekä ehdotimme käsityökurssien uudistamista. Laadimme myös pienimuotoisen asiakaskyselyn, jolla selvitimme asiak-kaiden parannusehdotuksia, toivomuksia ja tyytyväisyyttä yhdistyksen toimintaan liittyen.
Teoriaosuudessa käsittelimme markkinointia, markkinointisuunnitelman tekoa sekä sosiaalisen median markkinointia. Hyödynsimme useita teoreettisia markkinointimalleja, kuten SWOT-analyysia, Pestel-analyysia sekä benchmarkingia. Yksi osa työmme teoreettista pohjaa oli markkinointimix, eli seitsemän P:n kilpailukeinomalli.
Opinnäyteytön empiirinen osuus toteutettiin olemalla tiiviissä yhteistyössä yhdistyksen toimijoiden kanssa. Haastattelimme ja keskustelimme heidän kanssaan useaan otteeseen sekä kasvotusten että sähköpostitse. Näin saimme selville, minkälaisissa markkinallisissa seikoissa he tarvitsivat apua.
Tässä opinnäytetyössä tekemiämme pohdintoja ja esittämiämme markkinointimalleja Käsillä ry voi hyödyntää jatkossakin. On myös tärkeää, että yhdistys jatkaa tulevaisuudessa säännöllistä markkinointia esimerkiksi Facebook-sivuillaan ja näin ollen ylläpitää asiakassuhteita ja heidän kiinnostustaan.