Suomalaisen jalkapalloseuran seuraajat sosiaalisessa mediassa : Case: JJK Jyväskylä
Ojanen, Antti (2015)
Ojanen, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721203
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millä sosiaalisen median kanavilla työn toimeksiantaja tavoittaa erilaiset kohderyhmät. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää, mihin tarkoitukseen toimeksiantajan seuraajat käyttävät sosiaalista mediaa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli jyväskyläläinen jalkapalloseura JJK. Tutkimuksen tavoitteena oli, että JJK pystyy tulevaisuudessa käyttämään sosiaalista mediaa entistä tehokkaammin markkinointinsa tukena. Opinnäytetyössä keskityttiin sosiaalisen median kanavista Facebookiin, Twitteriin, YouTubeen ja Instagramiin, sillä ne ovat JJK:n virallisia kanavia sosiaalisessa mediassa. Tärkeimpinä teoriakokonaisuuksina työssä käsiteltiin sosiaalista mediaa, urheilumarkkinointia ja sosiaalisen median hyödyntämistä urheilumarkkinoinnissa. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake, joka välitettiin vastaajille verkon kautta. Kysely jaettiin toimeksiantajan verkkosivulla, Facebook-kanavalla ja Twitter-tilillä. Tutkimukseen saatiin yhteensä 169 vastausta. Tulosten perusteella Facebook on toimeksiantajan sosiaalisen median kanavista suosituin sekä miesten että naisten keskuudessa. Keskimääräisesti JJK tavoittaa sosiaalisen median kautta tehokkaimmin 16–25-vuotiaan työssäkäyvän miehen, joka on seuran kannattaja ja vierailee joukkueen sosiaalisen median kanavilla viikoittain. Suurin osa vastaajista kertoi asuvansa Jyväskylässä. Tulevaisuudessa jatkotutkimukset ovat tarpeen, jotta aiheesta saadaan tuoretta ja luotettavaa tietoa, sillä sosiaalisessa mediassa asiat muuttuvat nopeasti.