Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät videopelimarkkinoilla : Case: Kinahmi Games Oy
Liimatainen, Leevi (2015)
Liimatainen, Leevi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä videopelimarkkinoilla. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Kinahmi Games Oy, joka on pieni suomalainen videopelejä tekevä yritys. Tutkimuksessa ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä tarkasteltiin aktiivipelaajien näkökulmasta, jotka myös kuuluivat Kinahmi Gamesin potentiaaliseen asiakaskuvaukseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä yleisellä tasolla, minkä jälkeen listattiin oleellisimmat tekijät pelimarkkinoilla. Opinnäytetyön tutkimusosuus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, johon aineisto kerättiin teemahaastatteluja käyttäen. Tutkimuksen kohteena oli seitsemän henkilöä. Opinnäytetyön tutkimus ja raportointi suoritettiin kokonaisuudessaan syksyllä 2015.
Tutkimusten tulosten perusteella videopelimarkkinoilla kuluttajan ostohaluun eniten vaikuttava tekijä oli ystävien suosittelu. Yleinen mielipide oli kuitenkin, että ostohalu itsessään ei saanut ratkaista varsinaista ostopäätöstä. Sosiaalisuudella katsottiin olevan nykypäivänä vahva vaikutus ostokäyttäytymiseen, koska ystävien kanssa pelaaminen ja yhteisöllinen toiminta videopelien ympärillä ovat nykyään yleistä. Tärkeimpänä ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä olivat videopelin ominaisuudet eli tuote itse. Tärkein videopelin ominaisuus oli pelattavuus, jota seurasivat tarina, moninpeli ja visuaalisuus. Tehokkaimmat tavat hankkia tietoa videopeleistä olivat pelivideot ja -lähetykset sekä sosiaalinen media ja pelifoorumit.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksen tekeillä olevan videopelin kehittämisessä. Opinnäytetyön loppuun on lisätty mahdollinen aihe jatkotutkimuksen tekemiseen satunnaispelaajan näkökulmasta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä yleisellä tasolla, minkä jälkeen listattiin oleellisimmat tekijät pelimarkkinoilla. Opinnäytetyön tutkimusosuus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, johon aineisto kerättiin teemahaastatteluja käyttäen. Tutkimuksen kohteena oli seitsemän henkilöä. Opinnäytetyön tutkimus ja raportointi suoritettiin kokonaisuudessaan syksyllä 2015.
Tutkimusten tulosten perusteella videopelimarkkinoilla kuluttajan ostohaluun eniten vaikuttava tekijä oli ystävien suosittelu. Yleinen mielipide oli kuitenkin, että ostohalu itsessään ei saanut ratkaista varsinaista ostopäätöstä. Sosiaalisuudella katsottiin olevan nykypäivänä vahva vaikutus ostokäyttäytymiseen, koska ystävien kanssa pelaaminen ja yhteisöllinen toiminta videopelien ympärillä ovat nykyään yleistä. Tärkeimpänä ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä olivat videopelin ominaisuudet eli tuote itse. Tärkein videopelin ominaisuus oli pelattavuus, jota seurasivat tarina, moninpeli ja visuaalisuus. Tehokkaimmat tavat hankkia tietoa videopeleistä olivat pelivideot ja -lähetykset sekä sosiaalinen media ja pelifoorumit.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksen tekeillä olevan videopelin kehittämisessä. Opinnäytetyön loppuun on lisätty mahdollinen aihe jatkotutkimuksen tekemiseen satunnaispelaajan näkökulmasta.