KOTI – tervetuloa meille : kahvilan tarinalähtöinen palvelumuotoilukonsepti
Hotti, Sonja Annika (2015)
Hotti, Sonja Annika
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621162
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla on ollut kirjoittajan pitkäaikainen haave omasta sympaattisesta kahvilasta. Työn tavoitteena on ollut saada aikaan asiakaslähtöinen, persoonallinen, viihtyisä ja kodikas kahvilakonsepti, jota on helppo lähteä viemään eteenpäin ja toteuttaa käytännössä. Työn keskiössä ovat olleet ihmiset – heidän tarpeensa, toiveensa ja odotuksensa kahviloiden suhteen. Kaikkein tärkeimpänä tässä työssä on pidetty sitä, että ihmiset, sekä asiakkaat että yrittäjä itse viihtyvät kahvilassa mahdollisimman hyvin.
Erityisesti kirjoittajan vaihto-opiskelu Espanjassa ja työharjoittelu Islannissa ovat innostaneet oman kahvilan suunnitteluun ja tämän opinnäytteen tekemiseen. Lisäksi työn taustalla on ollut kirjoittajan monivuotinen työkokemus erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä sekä kiinnostus kahviin ja kahvinjuonnin sosiaaliseen aspektiin suomalaisessa kulttuurissa.
Opinnäytteessä on tutustuttu kahvin historiaan, jotta on voitu ymmärtää suomalaista kahvikulttuuria nykypäivänä ja hahmottaa sen tulevaisuudennäkymiä. Lisäksi työssä on tutkittu asiakaskokemuksen muodostumiseen kahvilaympäristössä vaikuttavia elementtejä.
Vahvan asiakasymmärryksen saavuttamiseksi tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty monipuolisesti palvelumuotoilun työkaluja. Tärkeimpänä tutkimusmenetelmänä on käytetty havainnointia. Näkökulmaa on laajennettu haastattelemalla kahvilan omistajia sekä turkulaisiin kahviloihin keskittyvän blogin kirjoittajaa. Asiakasnäkökulmaa on lisäksi tutkittu kahvila-asiakkaille suunnatulla kyselytutkimuksella, joka on toteutettu Facebookin välityksellä.
Työn tavoitteet on saavutettu ja kahvilakonseptia on kehitetty onnistuneesti tutkimustulosten perusteella. Työn loppupuolella konsepti esitetään visuaalisesti palvelumuotoilun menetelmin ja lopuksi kerrotaan jatkosuunnitelmista konseptin viemiseksi käytäntöön.
Erityisesti kirjoittajan vaihto-opiskelu Espanjassa ja työharjoittelu Islannissa ovat innostaneet oman kahvilan suunnitteluun ja tämän opinnäytteen tekemiseen. Lisäksi työn taustalla on ollut kirjoittajan monivuotinen työkokemus erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä sekä kiinnostus kahviin ja kahvinjuonnin sosiaaliseen aspektiin suomalaisessa kulttuurissa.
Opinnäytteessä on tutustuttu kahvin historiaan, jotta on voitu ymmärtää suomalaista kahvikulttuuria nykypäivänä ja hahmottaa sen tulevaisuudennäkymiä. Lisäksi työssä on tutkittu asiakaskokemuksen muodostumiseen kahvilaympäristössä vaikuttavia elementtejä.
Vahvan asiakasymmärryksen saavuttamiseksi tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty monipuolisesti palvelumuotoilun työkaluja. Tärkeimpänä tutkimusmenetelmänä on käytetty havainnointia. Näkökulmaa on laajennettu haastattelemalla kahvilan omistajia sekä turkulaisiin kahviloihin keskittyvän blogin kirjoittajaa. Asiakasnäkökulmaa on lisäksi tutkittu kahvila-asiakkaille suunnatulla kyselytutkimuksella, joka on toteutettu Facebookin välityksellä.
Työn tavoitteet on saavutettu ja kahvilakonseptia on kehitetty onnistuneesti tutkimustulosten perusteella. Työn loppupuolella konsepti esitetään visuaalisesti palvelumuotoilun menetelmin ja lopuksi kerrotaan jatkosuunnitelmista konseptin viemiseksi käytäntöön.