Fostringsgemenskap med separerade föräldrar : En litteraturstudie
Nylund, Karolina (2015)
Nylund, Karolina
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621132
Tiivistelmä
Det här examensarbetet är en litteraturstudie baserad på olika typer av skriftliga källor. Sammanlagt åtta olika källor är inkluderade i arbetet. Litteraturen är analyserad med innehållsanalys. Litteraturen har hittats både elektroniskt och manuellt. Syftet med arbetet var att utforska hur fostringsgemenskapen förverkligas med separerade föräldrar. Den teoretiska referensramen består av begreppet fostringsgemenskap, Bronfenbrenners ekologiska systemteori samt litteratur om separationens konsekvenser på föräldraskapet. Min första frågeställning var ”På vilket sätt skall man bemöta separerade föräldrar i fostringsgemenskapen?” Resultaten visar att det är viktigt för pedagogerna att komma ihåg samma fyra huvudprinciper inom fostringsgemenskapen även då det gäller bemötande av separerade föräldrar. För att nå en fungerande fostringsrelation krävs ömsesidigt förtroende och respekt, färdigheter i aktivt lyssnande och dialog är även väsentliga. Huvudansvaret för att få fostringsgemenskapen att fungera ligger hos pedagogerna. Min andra frågeställning var ”I vilken grad är föräldrarna jämlikt delaktiga i fostringsgemenskapen?” Resultaten visar att båda föräldrarna inte är jämlikt delaktiga i fostringsgemenskapen. Om man jämför delaktigheten mellan när- och distansföräldrarna visade det sig vara närföräldern som är mera delaktig i fostringsgemenskapen. Den tredje och sista frågeställningen var ”Finns det möjlighet till förbättring i fostringsgemenskapen med separerade föräldrar?” Resultaten visar att en del av pedagogerna känner sig osäkra i sitt arbete med separerade föräldrar. Detta kunde förbättras så pedagogerna skulle känna sig trygga i sin roll. Fostringsgemenskapen skulle kunna utsträcka sig att omfatta hela familjen för att underlätta och stöda familjer som genomgått en separation. This thesis is a literature study with various data. The total number of data is eight. The literature is analyzed with a content analysis. The data was founded both via databases and manually. The purpose of this thesis was to investigate how the educational partner-ship is working with separated parents. The theoretical framework consists of Education-al partnership, Bronfenbrenner’s ecological systems theory and the separation’s consequences for the parenthood. My first question was “In what way should you meet the separated parents in the educational partnership?” The results show that the four main principles of educational partnership also apply for meeting separated parents. A functional educational partnership requires mutual respect and confidence. Skills in active listening and dialogue are also essential. The second question was “ To what extent are both parents equally implicated in the educational partnership?” The results show that both parents are not equally implicated. If you compare the custody parent with the distance parents you can see that the custody parent often is more implicated in the educational partnership. The third and last question was “Is there a possibility for improvement in the educational partnership with separated parents?” The results showed that some of the pedagogues are not secure in their work with separated parents, this could be improved so the pedagogues would feel secure in their professional role. The educational partnership could also be improved in the way that it would take the whole family in consideration. This way separated parents could get help and support.