Verkkoviestinnän suunnitelma lääkäripalveluyhtiölle
Rauhala, Pia-Marie (2015)
Rauhala, Pia-Marie
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tehokas ja toimialaan soveltuva verkkoviestintäsuunnitelma lääkäripalveluyhtiölle, jotta se voi aloittaa toimintansa internetissä. Ensisijaisena tavoitteena oli parantaa yrityksen löydettävyyttä uusien asiakkaiden hankkimisen kannalta. Opinnäytetyössä pohditaan internetin ja sosiaalisen median vaatimuksia nykypäivän digitalisoituneessa ympäristössä. Työssä on perehdytty verkkoviestinnän työkalujen käyttöönottoon pienyrityksen näkökulmasta. Samalla vertaillaan erilaisia mahdollisuuksia luoda omat internet-sivut ja sosiaalisen median profiilit.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan verkkoviestinnän kehitystä, sosiaalista mediaa, hakukonemarkkinointia ja uusien viestintävälineiden tehokkuutta. Lähteinä käytetään tieteellistä kirjallisuutta, ajankohtaisia tutkimuksia ja luotettavia artikkeleita digitaalisesta muutoksesta. Myös verkossa tapahtuvaa terveysviestintää käsitellään omana lukunaan. Empiirisessä osiossa tarkastellaan ja hyödynnetään verkkoviestinnän välineitä ottaen huomioon yrityksen tarpeet ja toiveet. Empiirinen työ perehdyttää toimeksiantajayrityksen verkkoviestinnän maailmaan ja antaa sille paremmat valmiudet toteuttaa viestintää verkossa. Yritykseen kohdistuvasta verkkoviestintäsuunnitelmasta on tehty luottamuksellisuussopimus ja se on poistettu julkisesta raportista.
Lääkäripalveluyhtiön toiminta internetissä oli lähtökohtaisesti olematonta, joten suunnitelman käyttöönotto alkoi puhtaalta pöydältä. Yhteisöllinen toiminta verkostoissa ja internet-sivujen ylläpito on jokaiselle yritykselle nykyään välttämätöntä. Verkkoviestinnän mahdollisuudet tulee ottaa huomioon, jotta asiakkaat löytävät tarvittavan tiedon yrityksestä ja sen palveluista mahdollisimman helposti ja nopeasti. Tämän opinnäytetyön ansiosta yritys voi valita itselleen sopivat toimintamallit ehdotettujen vaihtoehtojen joukosta. Kun internet-sivut ja sosiaalisen median yhteisöt on luotu, ja verkkoviestintää täten kehitetty yrityksen imagoon sopivaksi, jatkotoimenpiteinä voidaan kävijämääriä mittaamalla selvittää, mitkä metodit ovat olleet tärkeimpiä asiakaskunnan houkuttelemiseksi. Tulevaisuuden kehityksen kohteena voidaan myös aktivoida toimintaa edelleen sosiaalisessa mediassa ja yhteisöpalveluissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan verkkoviestinnän kehitystä, sosiaalista mediaa, hakukonemarkkinointia ja uusien viestintävälineiden tehokkuutta. Lähteinä käytetään tieteellistä kirjallisuutta, ajankohtaisia tutkimuksia ja luotettavia artikkeleita digitaalisesta muutoksesta. Myös verkossa tapahtuvaa terveysviestintää käsitellään omana lukunaan. Empiirisessä osiossa tarkastellaan ja hyödynnetään verkkoviestinnän välineitä ottaen huomioon yrityksen tarpeet ja toiveet. Empiirinen työ perehdyttää toimeksiantajayrityksen verkkoviestinnän maailmaan ja antaa sille paremmat valmiudet toteuttaa viestintää verkossa. Yritykseen kohdistuvasta verkkoviestintäsuunnitelmasta on tehty luottamuksellisuussopimus ja se on poistettu julkisesta raportista.
Lääkäripalveluyhtiön toiminta internetissä oli lähtökohtaisesti olematonta, joten suunnitelman käyttöönotto alkoi puhtaalta pöydältä. Yhteisöllinen toiminta verkostoissa ja internet-sivujen ylläpito on jokaiselle yritykselle nykyään välttämätöntä. Verkkoviestinnän mahdollisuudet tulee ottaa huomioon, jotta asiakkaat löytävät tarvittavan tiedon yrityksestä ja sen palveluista mahdollisimman helposti ja nopeasti. Tämän opinnäytetyön ansiosta yritys voi valita itselleen sopivat toimintamallit ehdotettujen vaihtoehtojen joukosta. Kun internet-sivut ja sosiaalisen median yhteisöt on luotu, ja verkkoviestintää täten kehitetty yrityksen imagoon sopivaksi, jatkotoimenpiteinä voidaan kävijämääriä mittaamalla selvittää, mitkä metodit ovat olleet tärkeimpiä asiakaskunnan houkuttelemiseksi. Tulevaisuuden kehityksen kohteena voidaan myös aktivoida toimintaa edelleen sosiaalisessa mediassa ja yhteisöpalveluissa.