Jyväskylän Energian sisällöntuotannon kehittäminen sosiaalisessa mediassa
Liikkanen, Sini; Kuukkanen, Kaisa (2015)
Liikkanen, Sini
Kuukkanen, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollisimman konkreettisten keinojen ja työskentelytapojen kehittäminen systemaattiseen ja tavoitteelliseen sisällöntuotantoon Jyväskylän Energian ulkoisissa sosiaalisen median kanavissa lähitulevaisuudessa. Lisäksi tavoitteena oli saada yrityksen eri osastojen työntekijät mukaan sisällöntuotantoon ja innostumaan enemmän sosiaalisen median käytöstä. Opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantoja Jyväskylän Energialle.
Opinnäytetyössä selvitettiin Jyväskylän Energian eri osastojen työntekijöiden lähtötilanne sosiaalisen median käyttäjinä. Lähtötilanteen tulosten perusteella suunniteltiin ja toteutettiin Some Boot Camp -tapahtuma, minkä jälkeen analysoitiin tutkimuksessa kerättyjä tuloksia ja kehitettiin toimintatapoja sisällöntuotantoon lähitulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin
digitaalisen markkinointiviestinnän eri ulottuvuuksia. Opinnäytetyö toteutettiin interventiona osana käynnissä olevaa Digiajan arvomalli ‐tutkimusprojektia, jonka tutkimusmenetelmäksi on valittu toimintatutkimus. Toimintatutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Jyväskylän Energian työntekijät eri osastoilta on saatu mukaan sisällöntuotantoon ja innostumaan sosiaalisen median käytöstä. Muutosten avulla kehitettiin konkreettisia toimintatapoja sisällöntuotantoon lähitulevaisuudessa. Jyväskylän Energia voi tulevaisuudessa hyödyntää tutkimuksessa kerättyä aineistoa pidemmän aikavälin sisällöntuotannon suunnittelussa.
Opinnäytetyössä selvitettiin Jyväskylän Energian eri osastojen työntekijöiden lähtötilanne sosiaalisen median käyttäjinä. Lähtötilanteen tulosten perusteella suunniteltiin ja toteutettiin Some Boot Camp -tapahtuma, minkä jälkeen analysoitiin tutkimuksessa kerättyjä tuloksia ja kehitettiin toimintatapoja sisällöntuotantoon lähitulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin
digitaalisen markkinointiviestinnän eri ulottuvuuksia. Opinnäytetyö toteutettiin interventiona osana käynnissä olevaa Digiajan arvomalli ‐tutkimusprojektia, jonka tutkimusmenetelmäksi on valittu toimintatutkimus. Toimintatutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Jyväskylän Energian työntekijät eri osastoilta on saatu mukaan sisällöntuotantoon ja innostumaan sosiaalisen median käytöstä. Muutosten avulla kehitettiin konkreettisia toimintatapoja sisällöntuotantoon lähitulevaisuudessa. Jyväskylän Energia voi tulevaisuudessa hyödyntää tutkimuksessa kerättyä aineistoa pidemmän aikavälin sisällöntuotannon suunnittelussa.