Sähköisen mediaprofiilin suunnittelu ja toteutus : case Manovaari
Määttänen, Tapani; Rintakoski, Riku (2015)
Määttänen, Tapani
Rintakoski, Riku
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käydään läpi suunnittelu- ja toteutusprosessi Salon paikalliselle coveryhtyeelle, Manovaarille toteutetusta sähköisestä mediaprofiilista. Tämä opinnäytetyö tehtiin, koska sähköisiä mediaprofiileita hyödynnetään markkinointitarkoituksiin entistä enemmän ja toimeksiantajan yhtye tarvitsee markkinointia. Kyseessä on toimeksianto perusteinen ja toiminallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on tutkia ja toteuttaa sähköinen mediaprofiili ilmaisuus-periaatteella. Mediaprofiilin tarkoitus on kasvattaa yhtyeen näkyvyyttä omassa kohderyhmässään.
Sähköinen mediaprofiili toteutettiin tässä opinnäytetyöprojektissa valikoiduilla työvälineillä ja menetelmillä. Keskeiset työvälineet olivat sosiaalisen median palvelut, sisällönhallintajärjestelmä ja ilmainen webhotelli. Sosiaalisen median osalta hyödynnettiin palveluita, jotka olivat Facebook, Twitter, Instagram ja YouTube. Verkkosivuston luontiin hyödynnettiin sisällönhallintajärjestelmää WordPress. Verkkosivuston visuaalinen ilme toteutettiin teemalla, joka räätälöitiin itse Artisteer-ohjelmalla. Verkkosivusto optimoitiin ja lopuksi sen kävijämääriä tarkkailtiin Google Analyticsillä. Näin saatiin kävijäseurantaa, sekä testattua profiilin toimivuutta.
Sähköinen mediaprofiili toteutettiin loppuvuoden 2014 ja kevään 2015 välisenä aikana. Mediaprofiili toteutui vaatimusten mukaisena ja profiili julkaistiin huhtikuussa 2015.
Sähköinen mediaprofiili toteutettiin tässä opinnäytetyöprojektissa valikoiduilla työvälineillä ja menetelmillä. Keskeiset työvälineet olivat sosiaalisen median palvelut, sisällönhallintajärjestelmä ja ilmainen webhotelli. Sosiaalisen median osalta hyödynnettiin palveluita, jotka olivat Facebook, Twitter, Instagram ja YouTube. Verkkosivuston luontiin hyödynnettiin sisällönhallintajärjestelmää WordPress. Verkkosivuston visuaalinen ilme toteutettiin teemalla, joka räätälöitiin itse Artisteer-ohjelmalla. Verkkosivusto optimoitiin ja lopuksi sen kävijämääriä tarkkailtiin Google Analyticsillä. Näin saatiin kävijäseurantaa, sekä testattua profiilin toimivuutta.
Sähköinen mediaprofiili toteutettiin loppuvuoden 2014 ja kevään 2015 välisenä aikana. Mediaprofiili toteutui vaatimusten mukaisena ja profiili julkaistiin huhtikuussa 2015.