Mobiilisovelluksen digitaaliset markkinointikeinot Ranskassa : Case: Swappler
Solio, Sarianne (2015)
Solio, Sarianne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621037
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mobiilisovelluksen digitaalisia markkinointikeinoja Ranskassa. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli suomalainen PEARL & staRR ENTERPRISES Oy. Tutkimuksen kohteena yrityksen uusi muotiaiheinen mobiilisovellus Swappler.
Tutkimuksessa kansainvälistymistä tutkittiin Ranskan näkökulmasta. Tutkimuksen teoria-osuudessa käsiteltiin yrityksen kansainvälistymistä, erikoistumista markkinoilla ja digitaalisen markkinoinnin keinoja ja kanavia. Opinnäytetyön tutkimusosuus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, johon aineisto on kerätty dokumenttiaineiston ja teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui neljä muodin ja markkinoinnin osaajaa.
Opinnäytetyön tutkimus ja raportointi toteutettiin kokonaisuudessaan kesällä ja syksyllä 2015. Tutkimuksen tulosten perusteella kansainvälistyminen Ranskaan osoittautui muita kohdemaita haasteellisemmaksi pääasiassa kielen ja huonon mobiilinkäytön vuoksi.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksen kansainvälistymisen ja markkinoinnin suunnittelun kehittämisessä. Opinnäytetyön lopussa on esitelty tutkijan markkinoinnin kehitysehdotukset toimeksiantajalle ja aiheita jatkotutkimusten tekemiseen esimerkiksi hyviä kohdemaita kansainvälistymiseen.
Tutkimuksessa kansainvälistymistä tutkittiin Ranskan näkökulmasta. Tutkimuksen teoria-osuudessa käsiteltiin yrityksen kansainvälistymistä, erikoistumista markkinoilla ja digitaalisen markkinoinnin keinoja ja kanavia. Opinnäytetyön tutkimusosuus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, johon aineisto on kerätty dokumenttiaineiston ja teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui neljä muodin ja markkinoinnin osaajaa.
Opinnäytetyön tutkimus ja raportointi toteutettiin kokonaisuudessaan kesällä ja syksyllä 2015. Tutkimuksen tulosten perusteella kansainvälistyminen Ranskaan osoittautui muita kohdemaita haasteellisemmaksi pääasiassa kielen ja huonon mobiilinkäytön vuoksi.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksen kansainvälistymisen ja markkinoinnin suunnittelun kehittämisessä. Opinnäytetyön lopussa on esitelty tutkijan markkinoinnin kehitysehdotukset toimeksiantajalle ja aiheita jatkotutkimusten tekemiseen esimerkiksi hyviä kohdemaita kansainvälistymiseen.