Turun Steiner-koulu ja ideaali opiskeluympäristö
Nummela, Hanna-Kaisa (2015)
Nummela, Hanna-Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621022
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on teorian avulla kartoittaa ideaalin opiskeluympäristön eri toimivuuden aspekteja sekä tutkia aineiston perusteella Turun Steiner-koulun koulurakennuksen tilojen, luokkahuoneiden ja ulkona olevan välituntitilan toimivuutta ja soveltuvuutta niihin tarkoitettuihin kontekstisidonnaisiin toimintoihin.
Aineiston keruun menetelmät koostuvat visuaalisesta metodista sekä kyselystä. Visuaalista metodia käytetään lasten käsitysten hahmottamiseen koskien koulun ulkona olevaa välituntitilaa. Kyselyä käytetään opettajien näkemyksien hahmottamiseen koulurakennuksen sisä- ja ulkotilojen toimivuudesta toiminta-ajatukseen nähden.
Visuaalisen tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Turun Steiner-koulun ulkona oleva välituntitila on liian pieni ja yksipuolinen. Ulkona olevaan välituntitilaan kaivataan paljon vaihtelevia luonnollisia komponentteja sekä aktiivisuutta tukevia valmistettuja komponentteja. Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Turun Steiner-koulun tilat mielletään melko toimimattomiksi, epäterveellisiksi, yksipuolisiksi ja toiminta-ajatusta tukemattomiksi. Koulurakennuksen tiloilta halutaan muunto- ja käyttöjoustavuutta sekä terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettisyyttä. Koulurakennuksen tulisi olla myös enemmän ekosysteemistä kestävyyttä tukeva.
Pohdinnat Turun Steiner-koulun tiloista ja hypoteettisesta ideaalista opiskeluympäristöstä törmäävät yhteen siinä mielessä, että Turun Steiner-koulun koulurakennus on rakennettu perinteisen käytäväkoulun mallin mukaisesti, eikä ole muutettavissa. Lisäksi osa ulkona olevasta välituntitilasta toimii autojen parkkipaikkana. Ratkaisut, jotka liittyvät terveellisen ja oppimista edistävän opiskeluympäristön luomiseksi näissä puitteissa rajoittuvat sisätilojen kevyeen muokkaamiseen tilojen tarjoamien mahdollisuuksien rajoissa. Ulkona olevaa välituntitilaa voi mahdollisuuksien mukaan pyrkiä monipuolistamaan ja vihertämään.
Aineiston keruun menetelmät koostuvat visuaalisesta metodista sekä kyselystä. Visuaalista metodia käytetään lasten käsitysten hahmottamiseen koskien koulun ulkona olevaa välituntitilaa. Kyselyä käytetään opettajien näkemyksien hahmottamiseen koulurakennuksen sisä- ja ulkotilojen toimivuudesta toiminta-ajatukseen nähden.
Visuaalisen tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Turun Steiner-koulun ulkona oleva välituntitila on liian pieni ja yksipuolinen. Ulkona olevaan välituntitilaan kaivataan paljon vaihtelevia luonnollisia komponentteja sekä aktiivisuutta tukevia valmistettuja komponentteja. Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Turun Steiner-koulun tilat mielletään melko toimimattomiksi, epäterveellisiksi, yksipuolisiksi ja toiminta-ajatusta tukemattomiksi. Koulurakennuksen tiloilta halutaan muunto- ja käyttöjoustavuutta sekä terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettisyyttä. Koulurakennuksen tulisi olla myös enemmän ekosysteemistä kestävyyttä tukeva.
Pohdinnat Turun Steiner-koulun tiloista ja hypoteettisesta ideaalista opiskeluympäristöstä törmäävät yhteen siinä mielessä, että Turun Steiner-koulun koulurakennus on rakennettu perinteisen käytäväkoulun mallin mukaisesti, eikä ole muutettavissa. Lisäksi osa ulkona olevasta välituntitilasta toimii autojen parkkipaikkana. Ratkaisut, jotka liittyvät terveellisen ja oppimista edistävän opiskeluympäristön luomiseksi näissä puitteissa rajoittuvat sisätilojen kevyeen muokkaamiseen tilojen tarjoamien mahdollisuuksien rajoissa. Ulkona olevaa välituntitilaa voi mahdollisuuksien mukaan pyrkiä monipuolistamaan ja vihertämään.