Kauppakohtaisen mainonnan analysointi
Koivisto, Eetu (2015)
Koivisto, Eetu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621017
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää erään K-kaupan lehtimainontaa. Ensimmäisenä tavoitteena oli tarkastella päivittäistavarakaupan mainontaa. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten tehokas ja toimiva mainos rakennetaan. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakastutkimus erään K-kaupan mainontaan liittyen. Tavoite oli selvittää, mitä paikalliset ajattelevat kyseisen kaupan mainonnasta ja miten sitä voisi heidän mielestään kehittää.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, koska Suomessa päivittäistavarakaupan kilpailutilanne on kiristynyt huomattavasti. Kilpailua on paljon enemmän ja mukana on yhä useampi kauppaketju. Tehokas mainos voi muuttaa kilpailutilannetta merkittävästi, jos sen toteutustapa ja jakelu on tehty huolella. Tämän vuoksi kauppakohtainen mainonta on erittäin tärkeää ja sen kehittämiseen on panostettava täten hyvin paljon. K-kauppias on usein pienyrittäjä, jolla ei usein ole Keskon tuesta huolimatta varaa markkinoida kovinkaan paljon. Siksi markkinointiin budjetoidut varat on syytä käyttää mahdollisimman tehokkaasti. Tehokas mainonta tuo asiakkaita ja säästää rahaa, mikä on yrittäjälle ensiarvoisen tärkeää. Tavoitteena on, että asiakas todella lukisi mainoksen, eikä laittaisi sitä heti ensinäkemällä lehtikeräykseen. Asiakkaan huomio on pystyttävä herättämään niin, että mainoksen lukeminen johtaisi asiakaskäyntiin kaupassa. Siksi heidän mielipiteitään on kuunneltava, jotta tiedettäisiin, mitä he mainoksilta odottavat.
Opinnäytetyössä toteutettiin asiakastutkimus, jossa oli strukturoituja monivalinta-kysymyksiä ja yksi avoin kysymys, johon vastaajat saivat antaa palautteensa mainontaan liittyen. Asiakastutkimukseen vastasi yhteensä 785 vastaajaa.
Saadut tulokset antoivat mielenkiintoista tietoa asiakkaiden mielipiteistä K-kaupan mainoksia kohtaan. Mainokset olivat selkeitä, mutta ne eivät saa kaikkia asiakkaita ostoksille kauppaan. Monet vastaajat kokivat myös, etteivät mainokset puhuttele heitä. Avoimen kysymyksen vastaukset antoivat arvokasta tietoa mainonnan kehittämiseksi, kuten visuaalisen ilmeen ja mainosten sisällön osalta. Kehittämisehdotuksia tuli paljon myös paikallislehtien ja Keskon markkinoinnin kehottamiseen, mitkä eivät ole kuitenkaan tämän opinnäytetyön tarkoituksen kannalta olennaisia.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, koska Suomessa päivittäistavarakaupan kilpailutilanne on kiristynyt huomattavasti. Kilpailua on paljon enemmän ja mukana on yhä useampi kauppaketju. Tehokas mainos voi muuttaa kilpailutilannetta merkittävästi, jos sen toteutustapa ja jakelu on tehty huolella. Tämän vuoksi kauppakohtainen mainonta on erittäin tärkeää ja sen kehittämiseen on panostettava täten hyvin paljon. K-kauppias on usein pienyrittäjä, jolla ei usein ole Keskon tuesta huolimatta varaa markkinoida kovinkaan paljon. Siksi markkinointiin budjetoidut varat on syytä käyttää mahdollisimman tehokkaasti. Tehokas mainonta tuo asiakkaita ja säästää rahaa, mikä on yrittäjälle ensiarvoisen tärkeää. Tavoitteena on, että asiakas todella lukisi mainoksen, eikä laittaisi sitä heti ensinäkemällä lehtikeräykseen. Asiakkaan huomio on pystyttävä herättämään niin, että mainoksen lukeminen johtaisi asiakaskäyntiin kaupassa. Siksi heidän mielipiteitään on kuunneltava, jotta tiedettäisiin, mitä he mainoksilta odottavat.
Opinnäytetyössä toteutettiin asiakastutkimus, jossa oli strukturoituja monivalinta-kysymyksiä ja yksi avoin kysymys, johon vastaajat saivat antaa palautteensa mainontaan liittyen. Asiakastutkimukseen vastasi yhteensä 785 vastaajaa.
Saadut tulokset antoivat mielenkiintoista tietoa asiakkaiden mielipiteistä K-kaupan mainoksia kohtaan. Mainokset olivat selkeitä, mutta ne eivät saa kaikkia asiakkaita ostoksille kauppaan. Monet vastaajat kokivat myös, etteivät mainokset puhuttele heitä. Avoimen kysymyksen vastaukset antoivat arvokasta tietoa mainonnan kehittämiseksi, kuten visuaalisen ilmeen ja mainosten sisällön osalta. Kehittämisehdotuksia tuli paljon myös paikallislehtien ja Keskon markkinoinnin kehottamiseen, mitkä eivät ole kuitenkaan tämän opinnäytetyön tarkoituksen kannalta olennaisia.