Äitiyden tukeminen taiteen menetelmien avulla
Männistö, Reetta (2015)
Männistö, Reetta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620973
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa äitejä pohtimaan omaa äitiyttään ja käsittelemään siihen liittyviä tuntemuksia taiteen menetelmien avulla. Tarkoituksena oli myös selvittää taiteen menetelmien merkitystä toiminnassa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen pienryhmän kautta yhteistyössä Tampereen ensi- ja turvakoti ry:n perhetuvan, Annantuvan kanssa. Tavoitteena oli tukea ja vahvistaa äitien omaa äitiyttä sekä tuottaa Annantuvalle sovellettavissa oleva ohjeistus taiteen menetelmistä ja niiden käytöstä osana toimintaa.
Idea opinnäytetyön tekemiseen syntyi osin opinnäytetyön tekijän aiempien kuvataidekasvatuksen opintojen pohjalta. Opinnoista hankittua osaamista haluttiin hyödyntää osana opinnäytetyötä. Kiinnostus äiteihin kohderyhmänä tuli halusta tutustua uuteen asiakasryhmään sekä näkemyksestä heidän tukemisensa tärkeydestä.
Opinnäytetyön käsitteellinen viitekehys muodostui äitiyden sekä luovien ja toiminnallisten menetelmien pääkäsitteistä. Äitiyttä on käsitelty sen teemojen kautta. Luovien ja toiminnallisten menetelmien pohjalta käytettyjä taiteen menetelmiä on myös avattu.
Toiminnallisen osuus toteutettiin viitenä pienryhmäkertana, jotka koostuivat äitiyden teemojen käsittelystä taiteen menetelmien avulla. Ryhmään valikoitui viisi äitiä, joista neljä oli mukana toiminnan loppuun asti. Opinnäytetyön aineisto kerättiin viiden tapaamiskerran aikana vapaalla ja osallistuvalla havainnoinnilla, kerronnallisella haastattelulla ja paperisella kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä ja teemoittelulla.
Äitiys ja vastuu perheestä korostuivat äitien omakuvissa. Jaksamiseen auttoivat perustarpeet, itselle mielekkäiden asioiden toteuttaminen sekä energisoivat asiat. Äidit kokivat äitiyden myyttien koostuvan epärealistisesta äitiyden kuvasta, odotuksista äitiydestä sekä odotuksista ja oletuksista perheestä. Todellisuus koski realistista elämää ja arkea. Tunteet liittyivät syyllistämiseen ja syyllisyyteen sekä kateuteen. Vahvuutena äitiydessä olivat keskittyminen perheeseen, kasvaminen ja kehittyminen äitinä sekä tietyt äidin luonteenpiirteet.
Äidit kokivat oppineensa itsestään ja äitiydestään uutta. Negatiiviset asiat ja tunteet koettiin hyväksyttäviksi. Taiteen menetelmien käyttö ja pienryhmässä toimiminen koettiin toimivaksi ja hyväksi äitiyden pohtimisessa ja käsittelemisessä. Kehitettävinä puolina toiminnassa olivat joidenkin käytettyjen menetelmien ja äitiyden teeman yhdistelmät sekä keskustelevuuden lisääminen.
Idea opinnäytetyön tekemiseen syntyi osin opinnäytetyön tekijän aiempien kuvataidekasvatuksen opintojen pohjalta. Opinnoista hankittua osaamista haluttiin hyödyntää osana opinnäytetyötä. Kiinnostus äiteihin kohderyhmänä tuli halusta tutustua uuteen asiakasryhmään sekä näkemyksestä heidän tukemisensa tärkeydestä.
Opinnäytetyön käsitteellinen viitekehys muodostui äitiyden sekä luovien ja toiminnallisten menetelmien pääkäsitteistä. Äitiyttä on käsitelty sen teemojen kautta. Luovien ja toiminnallisten menetelmien pohjalta käytettyjä taiteen menetelmiä on myös avattu.
Toiminnallisen osuus toteutettiin viitenä pienryhmäkertana, jotka koostuivat äitiyden teemojen käsittelystä taiteen menetelmien avulla. Ryhmään valikoitui viisi äitiä, joista neljä oli mukana toiminnan loppuun asti. Opinnäytetyön aineisto kerättiin viiden tapaamiskerran aikana vapaalla ja osallistuvalla havainnoinnilla, kerronnallisella haastattelulla ja paperisella kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä ja teemoittelulla.
Äitiys ja vastuu perheestä korostuivat äitien omakuvissa. Jaksamiseen auttoivat perustarpeet, itselle mielekkäiden asioiden toteuttaminen sekä energisoivat asiat. Äidit kokivat äitiyden myyttien koostuvan epärealistisesta äitiyden kuvasta, odotuksista äitiydestä sekä odotuksista ja oletuksista perheestä. Todellisuus koski realistista elämää ja arkea. Tunteet liittyivät syyllistämiseen ja syyllisyyteen sekä kateuteen. Vahvuutena äitiydessä olivat keskittyminen perheeseen, kasvaminen ja kehittyminen äitinä sekä tietyt äidin luonteenpiirteet.
Äidit kokivat oppineensa itsestään ja äitiydestään uutta. Negatiiviset asiat ja tunteet koettiin hyväksyttäviksi. Taiteen menetelmien käyttö ja pienryhmässä toimiminen koettiin toimivaksi ja hyväksi äitiyden pohtimisessa ja käsittelemisessä. Kehitettävinä puolina toiminnassa olivat joidenkin käytettyjen menetelmien ja äitiyden teeman yhdistelmät sekä keskustelevuuden lisääminen.