Varahenkilöstön ja lyhytaikaisten sijaisten suorarekrytoinnin kehittäminen : Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalvelut
Siniluhta, Arto (2015)
Siniluhta, Arto
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620954
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen lyhytaikaisten sijaisuuksien suorarekrytointia tulisi kehittää. Suorarekrytointi tarkoittaa, että jokaiselle yksikölle hankitaan oikea määrä oikeanlaisia sijaisia. Sijaishenkilöstöä tarvitaan, koska varahenkilöstöä on liian vähän.
Opinnäytetyössä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen palveluesimiesten kokemuksia varahenkilöiden varaamisesta ja ulkopuolisten sijaisten rekrytoinnista. Kyselyn avulla selvitettiin myös palveluesimiesten näkemyksiä varahenkilöyksikön ja sijaisrekrytointiyksikön toiminnan kehittämiseksi.
Kohdennettu kyselytutkimus tehtiin Webropol – kyselytyökalun avulla. Kysely lähetettiin kaikille Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen palveluesimiehille, joilla on yksikössään ohjaajia, lähi- tai sairaanhoitajia tai laitoshuoltajia (N=36). Kyselyyn vastasi 75 % kohderyhmästä. Kyselylomakkeessa oli sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Aineisto havainnollistettiin Excelin prosenttijakaumakuvioina.
Tulokset osoittivat, että varahenkilö- ja sijaisrekrytointiyksikön toiminta nähdään tärkeänä. Sijaistarpeen tullessa koetaan, että sijaistavaa henkilöstöä ei ole kuitenkaan tarpeeksi tarjolla. Toiminnan kehittämiseksi nähtiin tärkeänä, että varahenkilöyksikön yhteyteen sijoitettaisiin myös ulkopuolisten sijaisten rekrytointipalvelu.
Yhdistämällä varahenkilöstön varausjärjestelmä ja sijaisrekrytoinnin sijaispankkijärjestelmä saataisiin palveluesimiehiä parhaiten palveleva kokonaisuus – ”aina saisi sijaisen, kun on tarve”.
Opinnäytetyössä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen palveluesimiesten kokemuksia varahenkilöiden varaamisesta ja ulkopuolisten sijaisten rekrytoinnista. Kyselyn avulla selvitettiin myös palveluesimiesten näkemyksiä varahenkilöyksikön ja sijaisrekrytointiyksikön toiminnan kehittämiseksi.
Kohdennettu kyselytutkimus tehtiin Webropol – kyselytyökalun avulla. Kysely lähetettiin kaikille Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen palveluesimiehille, joilla on yksikössään ohjaajia, lähi- tai sairaanhoitajia tai laitoshuoltajia (N=36). Kyselyyn vastasi 75 % kohderyhmästä. Kyselylomakkeessa oli sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Aineisto havainnollistettiin Excelin prosenttijakaumakuvioina.
Tulokset osoittivat, että varahenkilö- ja sijaisrekrytointiyksikön toiminta nähdään tärkeänä. Sijaistarpeen tullessa koetaan, että sijaistavaa henkilöstöä ei ole kuitenkaan tarpeeksi tarjolla. Toiminnan kehittämiseksi nähtiin tärkeänä, että varahenkilöyksikön yhteyteen sijoitettaisiin myös ulkopuolisten sijaisten rekrytointipalvelu.
Yhdistämällä varahenkilöstön varausjärjestelmä ja sijaisrekrytoinnin sijaispankkijärjestelmä saataisiin palveluesimiehiä parhaiten palveleva kokonaisuus – ”aina saisi sijaisen, kun on tarve”.