Hitsauksen laatujärjestelmän 3834-2 käyttöönotto
Ahopelto, Antero (2015)
Ahopelto, Antero
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520909
Tiivistelmä
Ferrum Steel Oy on vuonna 2005 perustettu terästen esikäsittelypalveluja tarjoava yritys. Yrityksen tarjoamia palveluja ovat levyjen leikkaus, taivutus, koneistus, hitsaus ja lämpökäsittely. Ajatus uudesta laatujärjestelmästä syntyi yrityksen halusta osoittaa hitsaustoiminnan laatu yrityksen asiakkaille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, arvioida ja kehittää yrityksen hitsauskokoonpanon toimintaa hitsauksen laatujärjestelmän avulla. Alussa oli tärkeää löytää hitsauksen laatuun sekä laatukustannuksiin vaikuttavat tekijät ja niiden avulla arvioida, miten toiminnan laatua voidaan parantaa. Aluksi kartoitettiin yrityksen nykyinen tilanne ja tutustuttiin itse standardiin sekä sen vaatimuksiin.
Standardi ISO 3834 asettaa laatuvaatimuksia metallien sulahitsausprosesseille. Standardi käsittelee kattavasti ja systemaattisesti hitsauksen laatuun liittyviä tekijöitä. Näitä tekijöitä kehittämällä yritys voi parantaa tuotantonsa hallittavuutta, tuotteiden toimitusaikavarmuutta, tuotteiden laatua ja valmistuksen kustannustehokkuutta. Standardin avulla yritys pystyy osoittamaan kykynsä valmistaa tuotteita annettujen laatuvaatimusten pohjalta ja sen käyttöönottoa puoltavat erilaiset direktiivit, tuotestandardit, viranomaisvaatimukset ja ISO 9001-standardi. Standardi myös yhtenäistää valmistajan ja tilaajan välistä sopimuskäytäntöä.
Laatujärjestelmän laatiminen aloitettiin tutustumalla standardiin ISO 3834, yrityksen ISO 9001 -standardin mukaiseen laatujärjestelmään ja yrityksen hitsauskokoonpanon toimintaan. Nykytilanteen kartoituksen jälkeen valittiin laatutaso, jonka mukaan tarvittavat dokumentit laadittiin. Hitsauksen laatujärjestelmää varten laadittiin kuusi hitsausohjetta, hitsauksen prosessikaavio, hitsauslaitteiden huoltoohjelma, laiteluettelo ja konekortit sekä määritettiin tarvittavat tarkastukset laadun varmistamiseksi. Lopuksi yrityksen laatukäsikirja päivitettiin ja laatujärjestelmän dokumentit yhdistettiin päivitettyyn laatukäsikirjaan. Tavoitteena on hitsauksen laadun varmistaminen sekä laatukustannuksien vähentäminen ja ehkäisy. Laatukustannuksia pyritään vähentämään toimintaa yhtenäistämällä ja reklamaatioiden analysoinnilla. Laatujärjestelmän käyttöönotto antaa yritykselle hyvän mahdollisuuden toiminnan kehittämiseen ja uusien asiakkaiden hankkimiseen.
Standardi ISO 3834 asettaa laatuvaatimuksia metallien sulahitsausprosesseille. Standardi käsittelee kattavasti ja systemaattisesti hitsauksen laatuun liittyviä tekijöitä. Näitä tekijöitä kehittämällä yritys voi parantaa tuotantonsa hallittavuutta, tuotteiden toimitusaikavarmuutta, tuotteiden laatua ja valmistuksen kustannustehokkuutta. Standardin avulla yritys pystyy osoittamaan kykynsä valmistaa tuotteita annettujen laatuvaatimusten pohjalta ja sen käyttöönottoa puoltavat erilaiset direktiivit, tuotestandardit, viranomaisvaatimukset ja ISO 9001-standardi. Standardi myös yhtenäistää valmistajan ja tilaajan välistä sopimuskäytäntöä.
Laatujärjestelmän laatiminen aloitettiin tutustumalla standardiin ISO 3834, yrityksen ISO 9001 -standardin mukaiseen laatujärjestelmään ja yrityksen hitsauskokoonpanon toimintaan. Nykytilanteen kartoituksen jälkeen valittiin laatutaso, jonka mukaan tarvittavat dokumentit laadittiin. Hitsauksen laatujärjestelmää varten laadittiin kuusi hitsausohjetta, hitsauksen prosessikaavio, hitsauslaitteiden huoltoohjelma, laiteluettelo ja konekortit sekä määritettiin tarvittavat tarkastukset laadun varmistamiseksi. Lopuksi yrityksen laatukäsikirja päivitettiin ja laatujärjestelmän dokumentit yhdistettiin päivitettyyn laatukäsikirjaan. Tavoitteena on hitsauksen laadun varmistaminen sekä laatukustannuksien vähentäminen ja ehkäisy. Laatukustannuksia pyritään vähentämään toimintaa yhtenäistämällä ja reklamaatioiden analysoinnilla. Laatujärjestelmän käyttöönotto antaa yritykselle hyvän mahdollisuuden toiminnan kehittämiseen ja uusien asiakkaiden hankkimiseen.