Kuntoutusohjaajan tehtävänkuva erityistä tukea tarvitsevan lapsen kuntoutusprosessissa
Tamminen, Anna (2015)
Tamminen, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520894
Tiivistelmä
Vaalijala on kuntoutuspalveluja tarjoava palveluntuottaja Itä-Suomessa. Vaalijalan kuntoutuskeskuksessa toimiva oppilaskoti Simpukka tarjoaa tutkimus- ja kuntoutusjaksoja erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille.
Opinnäytetyö tehtiin Vaalijalan kuntoutuskeskuksen toimeksiantona. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä kuntoutusohjaajan tehtävänkuvasta erityistä tukea tarvitsevan lapsen kuntoutusprosessissa oppilaskoti Simpukassa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruun menetelmänä käytettiin kahta ryhmässä toteutettua teemahaastattelua. Tutkimusjoukon muodostivat kolme työntekijää oppilaskoti Simpukasta ja kaksi työntekijää kuntoutuksen asiantuntijoiden ryhmästä. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kuntoutusohjaajan tehtävät liitettiin keskeisimmin kuntoutusprosessin sujuvaan etenemiseen sekä lapsen ja perheen tarpeita vastaavan kuntoutuskokonaisuuden rakentumiseen. Yhteistyön koordinointi Vaalijalan moniammatillisen työryhmän sekä lapsen kotikunnan toimijoiden välillä nähtiin myös kuntoutusohjaajan tehtävänä.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kuntoutusohjaajan tehtävänkuvan kehittämiseen oppilaskoti Simpukassa.
Opinnäytetyö tehtiin Vaalijalan kuntoutuskeskuksen toimeksiantona. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä kuntoutusohjaajan tehtävänkuvasta erityistä tukea tarvitsevan lapsen kuntoutusprosessissa oppilaskoti Simpukassa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruun menetelmänä käytettiin kahta ryhmässä toteutettua teemahaastattelua. Tutkimusjoukon muodostivat kolme työntekijää oppilaskoti Simpukasta ja kaksi työntekijää kuntoutuksen asiantuntijoiden ryhmästä. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kuntoutusohjaajan tehtävät liitettiin keskeisimmin kuntoutusprosessin sujuvaan etenemiseen sekä lapsen ja perheen tarpeita vastaavan kuntoutuskokonaisuuden rakentumiseen. Yhteistyön koordinointi Vaalijalan moniammatillisen työryhmän sekä lapsen kotikunnan toimijoiden välillä nähtiin myös kuntoutusohjaajan tehtävänä.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kuntoutusohjaajan tehtävänkuvan kehittämiseen oppilaskoti Simpukassa.