Marketing practices and attitudes of unsigned bands in Finland
Kämäräinen, Jesse (2015)
Lataukset:
Kämäräinen, Jesse
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520869
Tiivistelmä
Digitaalisen median ja uusien digitaalisten musiikkipalveluiden, kuten suoratoistopalvelujen noustessa yleisön tietoisuuteen, on musiikkiteollisuus joutunut murrokseen jossa painopiste levymyynnistä on siirtynyt live-tuotantoon. Digitaalinen media tarjoaa myös artisteille keinon tavoittaa kohdeyleisönsä ympäri mailman. Kuitenkin tarjonnan lisääntyessä on kilpailu artistien välillä saatavista keikoista tiukentunut.
Tämä opinnäytetyö keskittyi tutkimaan kuinka riippumattomat artistit käyttävät digitaalista mediaa ja kuinka he suhtautuvat yleisesti markkinointiin. Digitaalinen media tarjoaa huomattavan määrän tapoja tavoittaa yleisön, mutta niiden omaksuminen ja tuloksellinen käyttö vaatii aikaa ja resursseja. Tutkimus keräsi tietoa millä valmiusasteella ja resursseilla artistit tekevät markkinointiaan.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista menetemää kyselytutkimuksen muodossa. Kysymykset kohdistettiin Suomessa oleville artisteille Google Forms –alustan kautta. Saadut tulokset analysoitiin käyttäen Microsoft Excel –taulukkolaskentaohjelmaa. Vastauksia peilattiin ryhmittäin tutkimuskysymyksiin jotka koettiin oleellisimmiksi.
Artistit jotka käyttivät eniten aikaa ja resursseja markkinointiinsa ja olivat lähtökohtaisesti itse halukkaita sitä tekemään, saivat enemmän keikkoja. Artistien välillä oli suuria eroja resursseissa ja osaamisessa kuinka toteuttaa markkinointia, monet tunsivat että tarvitsevat apua tai ohjausta asiassa.
Tämä opinnäytetyö keskittyi tutkimaan kuinka riippumattomat artistit käyttävät digitaalista mediaa ja kuinka he suhtautuvat yleisesti markkinointiin. Digitaalinen media tarjoaa huomattavan määrän tapoja tavoittaa yleisön, mutta niiden omaksuminen ja tuloksellinen käyttö vaatii aikaa ja resursseja. Tutkimus keräsi tietoa millä valmiusasteella ja resursseilla artistit tekevät markkinointiaan.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista menetemää kyselytutkimuksen muodossa. Kysymykset kohdistettiin Suomessa oleville artisteille Google Forms –alustan kautta. Saadut tulokset analysoitiin käyttäen Microsoft Excel –taulukkolaskentaohjelmaa. Vastauksia peilattiin ryhmittäin tutkimuskysymyksiin jotka koettiin oleellisimmiksi.
Artistit jotka käyttivät eniten aikaa ja resursseja markkinointiinsa ja olivat lähtökohtaisesti itse halukkaita sitä tekemään, saivat enemmän keikkoja. Artistien välillä oli suuria eroja resursseissa ja osaamisessa kuinka toteuttaa markkinointia, monet tunsivat että tarvitsevat apua tai ohjausta asiassa.