Ratsastusterapiakoulutuksen muutostarpeen arviointi
Lukinmaa, Sanna (2015)
Lukinmaa, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520856
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ratsastusterapiakoulutuksen muutostarvetta sekä selventää erilaisten hevosavusteisten toimintojen yhtäläisyyksiä, eroja ja yhteistyömuotoja muiden toimijoiden kanssa teemahaastattelun avulla. Haastateltavina tutkimuksessa oli neljä ratsastusterapeuttia, ja haastattelut toteutettiin elokuussa 2015. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään ratsastusterapeuttien näkemyksiä nykyisen ratsastuste-rapiakoulutuksen hyvistä ja säilyttämisen arvoisista asioista sekä mahdollisia muutosehdotuksia.
Haastattelujen tulokset osoittivat, että ratsastusterapiakoulutuksen nykyistä rakennetta pidettiin hyvänä ja muutoksia kaivattiin eniten uuden teoriatiedon päivittämiseen ja tutkimuksellisen otteen lisäämiseen. Mahdollisia yhteistyömuotoja ratsastusterapeuttien ja muiden toimijoiden välillä oli esimerkiksi yhteisten ryhmien vetäminen.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että koulutukseen toivotaan tulevaisuudessa enemmän tutkimuksellista otetta. Lisäksi opetusmenetelmien käytössä oli uudistustarvetta. Yhteistyötä eri toimijoiden välillä tarvitaan etenkin selkiyttämään eri toimijoiden asemaa hevosavusteisen toiminnan kentässä, jotta palveluita käyttävällä on selkeä kuva eri toimijoiden erityisosaamisesta.
Tutkimusta voidaan hyödyntää mahdollista koulutusuudistusta mietittäessä. Tutkimuksen otanta oli pieni, joten sen tuloksia ei voi yleistää koskemaan laajempaa joukkoa.
Haastattelujen tulokset osoittivat, että ratsastusterapiakoulutuksen nykyistä rakennetta pidettiin hyvänä ja muutoksia kaivattiin eniten uuden teoriatiedon päivittämiseen ja tutkimuksellisen otteen lisäämiseen. Mahdollisia yhteistyömuotoja ratsastusterapeuttien ja muiden toimijoiden välillä oli esimerkiksi yhteisten ryhmien vetäminen.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että koulutukseen toivotaan tulevaisuudessa enemmän tutkimuksellista otetta. Lisäksi opetusmenetelmien käytössä oli uudistustarvetta. Yhteistyötä eri toimijoiden välillä tarvitaan etenkin selkiyttämään eri toimijoiden asemaa hevosavusteisen toiminnan kentässä, jotta palveluita käyttävällä on selkeä kuva eri toimijoiden erityisosaamisesta.
Tutkimusta voidaan hyödyntää mahdollista koulutusuudistusta mietittäessä. Tutkimuksen otanta oli pieni, joten sen tuloksia ei voi yleistää koskemaan laajempaa joukkoa.