Delivery of customized product : case of Microsoft phone SKU
Eskola, Erkka (2015)
Eskola, Erkka
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520824
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kahden hyvin tunnetun prosessin, kustomoidun tuotevariantin luonti- sekä variantin tehdastoimitusprosessin, aikaväliä ensimmäistä kertaa. Aikavälin tutkiminen on tärkeä askel kohti Microsoft Mobilen visiota toimittaa premium-palvelutasolla kustomoitu tuotevariantti aiempaa nopeammin asiakkaalle. Kvalitatiivisen tapaustutkimuksen- ja Six Sigman metodologioita hyväksikäyttäen prosessi kartoitetaan ja siitä nostetaan esiin tärkeimmät aktiviteetit. Luodun aikavälin alku- sekä loppuhetki määritellään ja niitä hyväksikäyttäen tehdään aineistolle läpimenoajan mittaristo, jota analysoidaan tarkemmin.
Analysointosuudessa saatuja läpimenoaikoja vertaillaan eri tuotteiden, asiakkaiden ja tuotannollisten tilanteiden kesken. Mitattujen tulosten hypoteesit vahvistetaan tai hylätään. Tutkimuksen edistyessä asiakkaan vaatima toimituspäivä nousee avaintiedoksi tuotevariantin valmistumisen, sekä toimituksen lähettämispäivämäärän lisäksi.
Luodun läpimenoaikamittariston prosessin kyvykkyyden ja asiakkaan vaatiman toimituspäivän vertaaminen osoitti suuria samankaltaisuuksia. Tämä johti MMO:n sisäisten toimintatapojen ja säännöstöjen tarkempaan analysointiin ryhmähaastattelun avulla.
Tutkimus ei lopulta johtanut uuden avainmittarin luomiseen MMO:lle, mutta se toi lisää tietoa ja ymmärrystä aiemmin tutkimattomasta aikavälistä, joka on tärkeä osa hallita osana premium-palvelutason vision toteuttamisesta. Yhdistämällä faktoja mitatusta aineistosta ja ryhmähaastatteluista, tutkimuksen avulla voidaan osoittaa alueet joita kehittämällä parannus läpimenoaikoihin on mahdollista.
Analysointosuudessa saatuja läpimenoaikoja vertaillaan eri tuotteiden, asiakkaiden ja tuotannollisten tilanteiden kesken. Mitattujen tulosten hypoteesit vahvistetaan tai hylätään. Tutkimuksen edistyessä asiakkaan vaatima toimituspäivä nousee avaintiedoksi tuotevariantin valmistumisen, sekä toimituksen lähettämispäivämäärän lisäksi.
Luodun läpimenoaikamittariston prosessin kyvykkyyden ja asiakkaan vaatiman toimituspäivän vertaaminen osoitti suuria samankaltaisuuksia. Tämä johti MMO:n sisäisten toimintatapojen ja säännöstöjen tarkempaan analysointiin ryhmähaastattelun avulla.
Tutkimus ei lopulta johtanut uuden avainmittarin luomiseen MMO:lle, mutta se toi lisää tietoa ja ymmärrystä aiemmin tutkimattomasta aikavälistä, joka on tärkeä osa hallita osana premium-palvelutason vision toteuttamisesta. Yhdistämällä faktoja mitatusta aineistosta ja ryhmähaastatteluista, tutkimuksen avulla voidaan osoittaa alueet joita kehittämällä parannus läpimenoaikoihin on mahdollista.