Stödpersonsverksamhet för vuxna med autismspektrumtillstånd : En litteraturstudie ur ett ergoterapeutiskt perspektiv
Lillhannus, Marie (2015)
Lillhannus, Marie
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520818
Tiivistelmä
Personer med autismspektrumtillstånd behöver stöd och handledning i olika vardagliga aktiviteter. Många förblir isolerade från samhället på grund av olika svårigheter. För att förebygga isolering finns stödpersonsverksamheten Fyra Betydelsefulla Timmar koordinerat av Samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f. (SAMS). Studiens uppdragsgivare är Arcadas livskvalitetsprojekt inom utbildningsprogrammen ergoterapi och det sociala området. Livskvalitetsprojektet görs i samarbete med två partnerhögskolor samt partner inom tredje sektorn och offentliga sektorn. I denna studie är SAMS partner från tredje sektorn. Syftet med studien är att ge kunskap till stödpersoner som stöder vuxna med autismspektrumtillstånd, dvs. autism och Asperger syndrom (AS). Kunskapen fås från tidigare forskningar som beskriver ergoterapeutiska åtgärder som kan främja livskvaliteten. Den teoretiska referensramen är livskvalitet för att lyfta fram dess betydelse och innebörd i människans liv. Litteraturstudie har används som metod och grundar sig på 9 inkluderade artiklar. Artiklarna har kvalitetsgranskats och analyserats med hjälp av innehållsanalys. Resultatet ger en beskrivning över ergoterapeutiska åtgärder och interventioner för vuxna med autismspektrumtillstånd. Olika interventioner tas upp i resultatet som påverkar sociala- och kommunikativa färdigheter, engagemang, motivation och andra färdigheter. Som ergoterapeut och stödperson ska man också tänka på att ha en trygg och strukturerad miljö som gynnar personens aktivitetsförmåga och livskvalitet. Resultatet visade också att gott samarbete med personen och andra i omgivningen samt erfarenheter och kunskap är till fördel för att stöda och handleda vuxna med autismspektrumtillstånd. People with autism needs often support and supervision in activities of daily living. Many are isolated from the society because of different difficulties. Samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f. (SAMS) has a peer support activity which has the purpose to reduce social isolation. The quality of life project at Arcada is the client of this thesis. The project is for the degree programmes Occupational therapy and Social Services in cooperation with to other universities and partners from the third sector and public sector. SAMS is partner from the third sector in this thesis. The aim of the study is to bring knowledge to the peer support persons how to support adults with autism and Asperger syndrome. The knowledge is collected from studies with occupational measures which support the quality of life. The theoretical frame of reference is quality of life for the purpose of describing the meaning of it in people’s lives. The method used in this thesis was a research review based on 9 included research articles. The articles were quality reviewed and analyzed using a content analysis. The result showed how occupational therapists works with adults with autism and Asperger syndrome. Interventions are described how they affect social- and communicative skills, motivation, engagement and other skills. It’s important that the occupational therapist or the peer support person reminder the environment to be structured and safe because it effect a person’s capacity and quality of life. The result also showed that collaboration, experiences and knowledge supports the work with adults with autism and asperger syndrome.