Päiväkodin arki tutuksi : opas päivähoidon aloituksen tukena
Riekkinen, Anniina (2015)
Riekkinen, Anniina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520780
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena kunnallisessa päiväkodissa. Kehittämishanke käynnistyi syyskuussa 2014 ja päättyi marraskuussa 2015. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää työväline tukemaan päivähoidon aloitusvaihetta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tukea ja helpottaa lasten päivähoidon aloitusta ja tutustumista päivähoidon arkeen. Tavoitteena oli myös tukea päivähoidon aloitusvaiheessa lasten vanhempia ja päiväkodin henkilökuntaa.
Kehittämistehtävinä oli selvittää päiväkodin työntekijöiden mielipiteitä ja kokemuksia päivähoidon aloittamisen keskeisistä tekijöistä sekä tehdä opas päivähoidon aloitusvaiheen tueksi. Kehittämishanke tehtiin yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Henkilökunnan näkemykset ja kokemukset toimivat pohjana oppaan rakentamisessa. Kehittämishankkeessa hyödynnettiin kehittämismenetelminä fokusryhmää, valokuvausta ja dialogista keskustelua. Tiedonhankintamenetelmänä toimi lisäksi palautekysely.
Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu kehittämishankeraportista ja tuotoksesta.
Kehittämishankkeessa kehitettiin tuotoksena opas päivähoidon aloituksen tueksi. Opas toimii työvälineenä päivähoidon aloitusvaiheessa lapselle, vanhemmille ja päivähoidon henkilökunnalle. Oppaaseen sisältyy keskeisiä asioita päivähoidon aloitusvaiheesta ja päiväkodin arjesta. Päiväkodin arki on havainnollistettu valokuvien avulla. Opasta voi käyttää ennen päiväkodin tutustumisjaksoa sekä myös siinä yhteydessä, yksilöllisesti lapselle, perheelle ja päivähoidon henkilökunnalle parhaiten soveltuvalla tavalla.
Kehittämishankeraportissa kuvataan tietoperusta, joka muodostuu kolmesta osiosta. Ensimmäinen osio koostuu yleisesti päivähoidosta lapsen kasvuympäristönä, toinen osio keskittyy päivähoidon aloitusvaiheeseen ja kolmas osio muodostuu kuvien käytöstä kommunikoinnissa. Raportissa kuvataan myös kehittämishankkeen toteuttamisen eri vaiheet ja opas esitellään yksityiskohtaisesti.
Palautteen perusteella opas nähtiin hyvänä tietopakettina, joka on helposti luettava. Se on selkeä ja hyvin jäsennelty. Oppaan avulla vanhempien uskottiin ymmärtävän päivähoidon aloittamisen tärkeys. Valokuvat nähtiin helpottavan lasten hoidon aloitusta ja keskustelua hoidon aloitukseen liittyvistä asioista.
Kehittämistehtävinä oli selvittää päiväkodin työntekijöiden mielipiteitä ja kokemuksia päivähoidon aloittamisen keskeisistä tekijöistä sekä tehdä opas päivähoidon aloitusvaiheen tueksi. Kehittämishanke tehtiin yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Henkilökunnan näkemykset ja kokemukset toimivat pohjana oppaan rakentamisessa. Kehittämishankkeessa hyödynnettiin kehittämismenetelminä fokusryhmää, valokuvausta ja dialogista keskustelua. Tiedonhankintamenetelmänä toimi lisäksi palautekysely.
Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu kehittämishankeraportista ja tuotoksesta.
Kehittämishankkeessa kehitettiin tuotoksena opas päivähoidon aloituksen tueksi. Opas toimii työvälineenä päivähoidon aloitusvaiheessa lapselle, vanhemmille ja päivähoidon henkilökunnalle. Oppaaseen sisältyy keskeisiä asioita päivähoidon aloitusvaiheesta ja päiväkodin arjesta. Päiväkodin arki on havainnollistettu valokuvien avulla. Opasta voi käyttää ennen päiväkodin tutustumisjaksoa sekä myös siinä yhteydessä, yksilöllisesti lapselle, perheelle ja päivähoidon henkilökunnalle parhaiten soveltuvalla tavalla.
Kehittämishankeraportissa kuvataan tietoperusta, joka muodostuu kolmesta osiosta. Ensimmäinen osio koostuu yleisesti päivähoidosta lapsen kasvuympäristönä, toinen osio keskittyy päivähoidon aloitusvaiheeseen ja kolmas osio muodostuu kuvien käytöstä kommunikoinnissa. Raportissa kuvataan myös kehittämishankkeen toteuttamisen eri vaiheet ja opas esitellään yksityiskohtaisesti.
Palautteen perusteella opas nähtiin hyvänä tietopakettina, joka on helposti luettava. Se on selkeä ja hyvin jäsennelty. Oppaan avulla vanhempien uskottiin ymmärtävän päivähoidon aloittamisen tärkeys. Valokuvat nähtiin helpottavan lasten hoidon aloitusta ja keskustelua hoidon aloitukseen liittyvistä asioista.